Sunday, July 12, 2009

MEMBINA HARAPAN DAN IMPIAN

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal


Kita kini berada pada bulan Rejab dan majlis sambutan Israk dan Mikraj akan di adakan di merata surau dan masjid di negara kita ini. Salah satu perkara yang pasti disentuh oleh penceramah ialah tentang isu Palestin dan isu tersebut masih belum selesai dan bilakah agaknya umat Islam akan berjaya merampas semula Palestin. Ini merupakan impian dan harapan kita bersama untuk melihat Palestin kembali ke tangan Islam. Impian adalah sesuatu harapan dan semoga harapan itu menjadi kenyataan. Ini seperti yang telah dilakukan oleh Salahuddin al-Ayubbi yang mengimpikan untuk menawan kembali al-Aqsa dan impiannya itu terlaksana. Pernahkah kita mengimpikan untuk menawan semula al-Aqsa?

Cuba kita bayangkan bahawa kita dapat memasuki semula al-Aqsa. Di mana kita hendak masuk sedangkan al-Aqsa banyak pintu-pintunya? Marilah kita memasukinya melalui pintu Hitthah yang merupakan salah satu pintu utama. Mengapa pintu ini? Sebab pintu inilah yang dikatakan oleh Nabi Musa kepada Bani Israel, Firman Allah yang bermaksud,

“Dan (kenangkanlah) ketika Kami berfirman: "Masuklah kamu ke bandar ini, kemudian makanlah dari benda-benda Yang ada di dalamnya Dengan sepuas-puasnya, apa sahaja Yang kamu sukai. dan masuklah kamu melalui pintunya Dengan tunduk (merendah diri); dan (mintalah ampun dengan) berkata: ' Ya Allah ampunilah dosa Kami '; supaya Kami ampunkan kesalahan-kesalahan kamu, dan Kami akan tambah pula pahala orang-orang Yang berbuat baik".

Bersama siapakah kita masuk? Suara siapakah yang kita dengar bila memasuki al-Aqsa? Ya, kita akan mendengar firman Allah,

“Dan Katakanlah:" telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara Yang salah (kufur dan syirik); Sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap".

Kemudian kita akan mendengar suara azan yang dikumandangkan oleh Bilal, selanjutnya kita pergi ke tempat batu di mana Rasulullah memulakan perjalanan mikraj ke langit. Tentunya kita berasa gembira dan menitiskan air mata. Kemudian kita akan berkata, “wahai anak muda marilah kita bangunkan semula rumah Allah ini “.

Ya, kita impikan untuk kembali ke al-Aqsa dan memakmurkannya. Sungguh indah harapan itu dan marilah kita berusaha untuk mencapainya. Namun apa yang perlu dilakukan ialah kita perlu belajar, berusaha, menambahkan modal dan dana dan kurangkan tidur. Bangunlah bangsa dan umat, harapan akan menjadi kenyataan.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .