Wednesday, January 20, 2010

BRIG JEN DATO' HAJI NAJMI HAJI AHMAD - PENGARAH KAGAT KEDUA

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal



Berikut di catatkan sedikit profil berhubung dengan Brig Jen Dato' Haji Najmi sebagai Pengarah KAGAT yang kedua.Tentunya catatan ini dapat mengimbau kenangan serta dapat melihat bagaimana Dato' Najmi mentarbiah anggota KAGAT ke arah yang sewajarnya sebagai 'daie askari'.

Brig Jen Dato’ Haji Najmi Bin Haji Ahmad meneruskan perjuangan untuk menerajui KAGAT selepas Brig Jen Dato’ Abdul Hamid melepaskan jawatan Pengarah KAGAT. Sebagai ‘orang lama’ dalam perkhidmatan agama ATM dan KAGAT beliau tidak banyak mengalami masalah malah terus memacu KAGAT ke arah landasan yang sewajar untuk KAGAT berperanan dengan lebih efektif dan berwibawa.

Antara tindakan awal yang dilaksanakan oleh beliau ialah dengan membina dan menyedarkan kembali peranan yang perlu dimainkan oleh anggota dan pegawai KAGAT iaitu sebagai pendakwah. Istilah ‘daie askari’ diperkenalkan sebagai pemangkin atau menyedarkan kembali setiap individu dalam KAGAT adalah daie yang mempunyai peranan yang cukup besar untuk menyemarakkan penghayatan dan keilmuan Islam di kalangan warga ATM seluruhnya. Untuk itu penekanan aspek ruhiyyah, ilmu, tawaduk dan thiqah serta pengukuhan daie askari dengan konsep 13 M iaitu:

• Meneroka kematangan berfikir.
• Mengukuhkan pembangunan spritual.
• Membangun kemantapan akhlak.
• Meningkat daya kecekapan bertindak.
• Menggiat daya rancang.
• Memintas gelombang taasub.
• Mereda gejolak material.
• Menyegar kelesuan minda.
• Menyanggah arus budaya kufar.
• Merapat jurang perbezaan.
• Menajam cinta terhadap sunnah.
• Menyemai nilai-nilai murni.
• Menggiat percambahan ilmu.

Dalam tempoh kepimpinan Brig Jen Dato’ Najmi serta faktor perubahan kepimpinan ATM dan negara yang turut membantu KAGAT ke arah yang lebih baik banyak kejayaan dan perubahan telah dicapai dalam era kepimpinannya. Sebagai penerus usaha-usaha membetulkan tradisi ketenteraan yang bercanggahan dalam Islam beberapa dasar dan peraturan telah diperkenal dan luluskan, antaranya:

• Pengharaman arak dalam ATM.
• Pindaan dasar perkahwinan dalam ATM.
• Pelaksanaan pemakaian menutup aurat bagi anggota wanita ATM.
• Pemansuhan acara tepung tawar dalam ATM.


Selain dari itu salah satu kejayaan besar yang dicapai oleh KAGAT dalam era kepimpinan Brig Jen Dato’ Najmi adalah siap dan tertubuh Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (ILMI) yang terletak di Port Dickson, setelah usaha-usaha awal penubuhan institut tersebut sejak beberapa tahun sebelum itu. Dengan adanya ILMI hasrat KAGAT untuk memberikan latihan dan pendidikan Islam akan lebih tersusun dan menyerlah.

Sebagai seorang yang pernah terlibat dalam gerakan Islam beliau menyedari bahawa organisasi KAGAT dan pendukungnya perlu terus di perhebatkan dari segenap aspek. Usaha-usaha penambahbaikan dari segi perjawatan, kebajikan anggota dan keberkesanan perancangan organisasi sering diteliti, di bincang dan dibengkelkan bersama pegawai dan anggota. Ini adalah untuk memastikan KAGAT benar-benar berperanan dan mempunyai sarana yang kukuh dan mantap.

Kecintaan terhadap ilmu dan pengukuhan ruhiah para daie merupakan satu aspek yang sentiasa ditekankan, pemantapan dan penguasaan al-Quran, usrah dan pembacaan adalah di antara perkara-perkara yang selalu diingatkan oleh beliau, ternyata Brig Jen Dato Haji Najmi telah meninggalkan ‘selautan mutiara dan segunung jasa’ kepada KAGAT dan warganya.


Kesungguhan dan keterampilan KAGAT sebagai organisasi agama masih terserlah di mata masyarakat umum dan pihak kerajaan. Atas kejayaan kemampuan KAGAT memainkan peranan penting di dalam penghayatan Islam dalam ATM, dalam tempoh kepimpinan Dato’ Najmi, KAGAT turut dirujuk bersama untuk menubuhkan unit agama di dalam PDRM, Penjara Malaysia dan juga penubuhan unit agama dalam Angkatan Tentera Diraja Brunei.

Antara aspek yang selalu ditekankan oleh beliau bagi memastikan pegawai dan anggota KAGAT serta organisasi KAGAT dapat terus berada di persada kegemilangan ialah penekanan terhadap wahdatulfikri atau kesatuan pemikiran. Al-wala’ atau ketaatan kepada pemimpin dan penerusan tarbiyyah. Menurut beliau ini amat penting kerana dakwah itu akan terus berjalan dan berkembang selagi da’e atau pendakwah itu komited dengan tugas, peranan, tanggungjawab serta amanah yang dipikul.

Ternyata KAGAT bertambah mantap dan gemilang di bawah kepimpinan Brig Jen Dato’ Najmi Haji Ahmad dalam tempoh 10 tahun, dan beliau mewariskan legasi kegemilangan KAGAT kepada kita seluruhnya untuk diteruskan.

2 comments:

Anonymous said...

kagat ke kaget?

Anonymous said...

soalan tidak bijak dan merangsang minda

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .