Monday, January 18, 2010

DATO' ABDUL HAMID ZAINAL ABIDIN - PENGARAH KAGAT PERTAMA

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal





Era kepimpinan Brig Jen Dato’ Abdul Hamid Bin Zainal Abdin sebagai Pengarah KAGAT yang pertama adalah bermula pada 6 April 1985 hingga 30 Jun 1995. Era tersebut merupakan era permulaan penubuhan KAGAT. Dalam tempoh tersebut ternyata banyak sekali cabaran yang perlu diharungi oleh KAGAT dalam usaha untuk memberikan kepercayaan dan keyakinan kepada pihak kerajaan bahawa penubuhan KAGAT benar-benar tepat pada masanya khusus untuk memperbaiki pentadbiran dan pengurusan Hal Ehwal Islam dalam Angkatan Tentera Malaysia serta beranding bahu menjayakan Dasar penerapan nilai-nilai Islam telah mula dilaksanakan pada waktu itu.

Ternyata cabaran pada peringkat awal penubuhan KAGAT ini amat getir sekali, masalah kekurangan sumber manusia, pentadbiran dan logistik serta pandangan pesimis dari sebahagian pihak terhadap KAGAT telah melemahkan usaha-usaha KAGAT di bawah pimpinan Brig Jen Dato’ Abdul Hamid. Hubungan baik beliau dengan pihak kepimpinan tertinggi ATM amat erat sekali walaupun beliau amat terkenal dengan sikap tegasnya.

Tempoh awal ini juga memperlihatkan bagaimana beliau dan KAGAT juga menyelesaikan beberapa masalah pentadbiran, masalah adat resam ketenteraan yang bercanggah dengan Islam dan juga norma kebudayaan Timur. Tradisi ketenteraan British yang telah lama diwarisi oleh Angkatan Tentera Malaysia dan sebahagiannya yang bercanggahan dengan syarak perlu diubah dan disesuaikan dengan cara yang selaras dengan kehendak Islam. Ternyata usaha-usaha berjalan dengan baik dan dapat diubah secara hikmah dan teratur.


Menyedari hakikat bahawa KAGAT pada waktu perlu mengorak langkah dengan lebih cepat dan mantap, dan untuk itu pada sambutan ulang KAGAT yang ke lapan beliau telah memberikan amanatnya, yang antara beliau menyatakan,

“Melaksanakan perkhidmatan agama dan memperjuangkan dakwah Islamiah dalam era pembangunan, pemodenan dan perubahan ATM hendaklah dilihat sebagai satu keperluan antara kemestian dan kenyataan. Sejak tahun 1933, aspek perkhidmatan agama menjadi satu tunjang utama dalam kekuatan dan kemantapan organisasi ATM seluruhnya. Namun demikian setelah penubuhan KAGAT pada 16 April 1985 telah menjadikan perkhidmatan agama satu bentuk perkhidmatan yang berorganisasi yang mempunyai wawasan dan matlamat yang amat murni. Sesungguhnya prinsip dan matlamat berdakwah yang dilaksanakan secara sistematik perlu dilaksanakan dan diteruskan”. (Amanat Pengarah KAGAT Ulang tahun ke 8 pada 16 April 1994).

Seterusnya dalam kepimpinan Brig Jen Dato’ Abdul Hamid juga KAGAT telah mencapai satu kejayaan dalam usahanya untuk memantapkan penghayatan Islam di kalangan anggota Angkatan Tentera Malaysia dengan perakuan yang diberikan oleh Majlis Angkatan Tentera Malaysia melalui sidangnya kali ke 9/91 dengan meluluskan Dasar Pembinaan Mental dan Kerohanian Islam untuk dilaksanakan dalam ATM sepenuhnya.

Sebagai seorang tokoh agama, pendidik, pendakwah dan pentadbir yang baik beliau sentiasa melihat masa depan KAGAT dengan penuh optimistik. Usaha-usaha terus dilakukan untuk menambah bilangan anggota dan perjawatan dalam KAGAT masa memastikan KAGAT akan terus maju dan cemerlang. Penambahan jawatan organisasi KAGAT khusus di Jabatan Arah KAGAT telah berjaya diperoleh pada tahun 1993.

Ketokohan Brig Jen Dato’ Abdul Hamid khususnya dalam bidang dakwah dan pendidikan telah turut memberikan kelebihan atau ‘advantage” kepada KAGAT sekali gus mengenalkan nama KAGAT dan mengharumkannya ke seluruh pelosok negara.

Dalam tempoh 10 tahun pertama KAGAT di bawah kepimpinan beliau serta dibantu oleh pegawai-pegawai kanan KAGAT yang lain ternyata KAGAT telah berjaya dan memainkan peranannya secara berkesan dalam ATM. Berdasarkan ketokohan dan kecemerlangan peribadi, Brig Jen Dato’ Abdul Hamid, beliau terpaksa meninggalkan KAGAT apabila telah beri kepercayaan oleh Dato’ Seri Dr. Mahathir Mohammad, Perdana Menteri Malaysia, atas kepentingan untuk menjawat Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Islam,(BAHEIS), Jabatan Perdana Menteri Malaysia mulai 1 Julai 19985. Sesungguhnya beliau telah meletakkan batu asas yang kukuh kepada KAGAT untuk terus berperanan dan meninggikan Islam dalam Angkatan Tentera Malaysia. Sebagai cinta dan sayang beliau kepada KAGAT, bahawa beliau mengingatkan bahawa anggota dan pegawai KAGAT perlu terus berperanan sepanjang masa dan buka dan tempoh yang pendek sahaja seperti “rama-rama yang hanya hidup untuk tempoh sehari sahaja”, dan untuk beliau pernah mengingatkan perkara tersebut dengan kata-kata, “ dalam hidup ini kita perlu merasakan bahawa kita merupakan satu mata rantai yang panjang, disebut sebagai sejarah, sehingga kita mampu menilai satu peristiwa atau teladan itu dari aspek sejarah itu”.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .