Monday, March 8, 2010

ADAKAH KITA BERMANFAAT KEPADA ORANG LAIN?

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Bermanfaat kepada orang lain merupakan salah satu tuntutan terhadap setiap, insan Muslim. ‘Bermanfaat’ yang dimaksudkan di sini ialah bermanfaat dari aspek yang baik di mana juga seseorang itu berada. Oleh yang demikian setiap insan Muslim yang menghayati agamanya sentiasa akan berfikir dan berusaha secara maksimum untuk mempersiapkan dirinya agar dapat dimanfaatkan oleh orang lain dalam aspek-aspek yang tertentu dan dapat disumbangkan kepada masyarakat sekelilingnya. Dalam perkara ini, Allah telah berfirman dalam Surah al-Hajj (22:77) yang bermaksud,


“Wahai orang yang beriman, rukuklah serta sujudlah (mengerjakan sembahyang), dan Beribadatlah kepada tuhan kamu (dengan mentauhidkanNya), serta kerjakanlah amal-amal kebajikan; supaya kamu berjaya (di dunia dan di Akhirat)”.

Rasulullah (s.a.w.) juga bersabda (al-Turmudhi 2000) yang bermaksud: “Sebaik-baik kamu adalah orang yang diharapkan kebaikannya dan aman dari kejahatan dan seburuk-buruk kamu adalah orang yang tidak diharapkan kebaikannya dan tidak aman dari keburukan”

Bagi Ab. Aziz (2006), penghayatan Islam dapat dibina melalui perkara-perkara berikut:

i. Penghayatan akidah: Akidah yang dapat membentuk ketahanan dan jati diri; akidah yang membina motivasi, akidah yang membersihkan diri dari tahayul, khurafat, mistik dan akidah yang dapat melahirkan kekuatan diri.
ii. Penghayatan ilmu: Usaha mencari ilmu, menyebarkan ilmu dan menghayati ilmu yang diperoleh.
iii. Penghayatan ibadah khusus: Melaksanakan ibadah khusus dengan sepenuhnya dan kesannya dapat meningkatkan kerohanian dan kekuatan diri.
iv. Penghayatan akhlak: Dapat mempertingkatkan keperibadian hidup dan dapat hidup secara bersama dengan orang lain.
v. Penghayatan perundangan Islam. Menghayati hukum-hukum Islam serta dapat melaksanakan hukum serta mampu menampakkan keistimewaan hukum-hukum Islam.
vi. Penghayatan semangat jihad. Memahami, membina dan menghayati semangat jihad melalui harta benda, jiwa raga dan lisan.

Dengan kata lain, ajaran-ajaran Islam hendaklah diyakini bagi mencetuskan keimanan dan diamalkan melalui ibadat. Pemahaman terhadap ajaran Islam akan menghasilkan buah-buah amal, budi yang mulia, cinta dan kasih sayang kepada sesama manusia (HAMKA 1993: 3809). Di sebalik ilmu-ilmu yang tidak dihayati adalah keimanan umpama keimanan yang dijangkiti penyakit, ibarat pokok yang tidak menghasilkan buah ataupun tidak mengeluarkan daun yang rimbun (Sabiq 1978: 131-132).

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .