Tuesday, March 16, 2010

JANGAN SIA-SIAKAN PELUANG UNTUK MERAIH SYURGA!

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

1 Mac 2010 yang lalu, Tentera Darat Malaysia menyambut ulangtahun ke 77, tetapi sambutannya barangkali tidak begitu meriah kerana faktor kewangan yang terhad, namun sambutan tetap perlu diadakan kerana ia sesuatu yang penting dan signifikan dalam organisai TD malah di kalangan anggota tentera sendiri. Namun apapun tahniah kepada seluruh warga TD dan tahukah anda bahawa menjadi anggota tentera merupakan pekerjaan yang mulia di sisi Islam. Anda akan mudah masuk syurga kita menunaikan amanah dan tanggungjawab sebagai anggota tentera dengan betul, amanah, ikhlas dan mengikut landasan Islam dan iman. Institusi ketenteraan itu dapat menjadi unggul jika menghayati Islam dan mengamalkannya dalam kehidupan sekali gus menjadi benteng pertahanan ummah yang mampu menepati ciri-ciri maqasid al-syariyyah dan organisasi angkatan tentera dapat menepati kehendak Islam serta mampu memenuhi lima kriteria dalam Islam yang disebut sebagai al-Daruriyyat al-Khams atau kepentingan yang lima iaitu:

a. Menjaga Agama (hifz al-din) bermaksud hak untuk memilih agama dan melaksanakan ajaran agama dan mengamalkannya dalam kehidupan.
b. Menjaga akal (Hifz al-‘aql) bermaksud kebebasan berfikir dan mengemukakan pendapat bagi memperoleh keadilan dan kebenaran.
c. Menjaga nyawa (Hifz al-Nafs) bermaksud hak untuk menjaga kepentingan nyawa iaitu kehidupan manusia supaya boleh hidup sesuai dengan keadaan sekelilingnya.
d. Menjaga harta (Hifz al-Mal) bermaksud bebas untuk mencari, mengumpul harta serta menggunakannya bagi kepentingan diri dalam kehidupannya.
e. Menjaga keturunan (Hifz al-nasab) bermaksud setiap insan berhak untuk mempunyai keturunan, menjaga keturunan dan memastikan keturunannya berkembang dan berterusan.

Oleh yang demikian jangan sia-siakan peluang yang ada di hadapan anda untuk meraih syurga!

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .