Wednesday, March 24, 2010

PERINGKAT-PERINGKAT PENDIDIKAN KETENTERAAN

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Dalam usaha untuk mempersiapkan sebuah angkatan tentera yang berwibawa, firman Allah SWT dalam surah an-Anfal ayat 60, yang menyarankan umat Islam mempersiapkan segala kekuatan yang ada untuk menghadapi musuh yang kita ketahui atau kita tidak ketahui pada masa kini, akan datang atau selamanya. Oleh yang demikian, apakah tindakan yang perlu dilakukan?

Bagi menjawab persoalan tersebut, beberapa kesalahan umum yang telah berlaku di negara-negara yang majoritinya umat Islam tetapi telah tewas dan tunduk kepada pihak musuh kerana mereka gagal untuk mempersiapkan sebuah angkatan tentera yang benar-benar mantap dan berkesan. Ramai orang mengandaikan kekuatan sesebuah angkatan tentera itu terserlah dari aspek fizikal dan keterampilan dengan anggapan bahawa angkatan tentera yang kuat terdiri dari tentera yang memiliki tubuh badan yang sihat, cekap, cekal dan disokong dengan peralatan yang canggih. Oleh yang demikian bagi membina anggota tentera yang beriman bertakwa serta mempunyai semangat daya juang dan tempur yang tinggi atau yang disebut sebagai spritual combat power dalam istilah pembinaan modal insan Angkatan Tentera Malaysia pada hari ini, adalah wajar untuk meneliti apa telah digariskan oleh Khalid Ahmad Syantut (1989), dalam usaha membina anggota tentera yang berwibawa berdasarkan peringkat-peringkat persiapan ketenteraan Islam seperti berikut:

a. Persiapan dari aspek spiritual.
b. Persiapan dari aspek intelektual
c. Persiapan dari aspek mental.
d. Persiapan dari aspek fizikal.
e. Persiapan dari aspek material.
e. Persiapan dari aspek sosial.


Bagi menjelaskan kelima-lima aspek pendidikan yanbg dimnaksudkan, penulis akan menghuraikannya secara berperingkat. Selamat membaca dan mengikuti tulisan di blog ini.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .