Saturday, January 8, 2011

Model Ideal ‘The Towering Personality’ Seorang Dai’e

Model ideal dai’e yang dirujuk adalah berada pada diri individu bemama Muhammad bin Abdullah atau Nabi Muhamad SAW. Rasulullah memiliki akhlak dan peribadi yang tinggi dan mulia. Saidatina Aisyah pernah membuat rumusan bahawa Rasullah SAW adalah diibaratkan sebagai Al-Quran yang hidup atau berjalan. Di dalam konteks yang lain, disebutkan bahawa pengutusan Rasulullah SAW adalah sebagai pembawa khabar gembira kepada seluruh alam dan pada diri Baginda terdapat contoh dan ikutan yang terbaik (Uswatun Hasanah). Baginda adalah seorang manusia dan nabi serta rasul yang telah dilantik oleh Allah s.w.t. untuk menyebarkan syiar Islam atau menjalankan usaha dakwah bagi penyebaran agama Islam. Ketokohan baginda adalah tiada tolok banding pada kaca mata musuh Islam ataupun pada sahabat dan umatnya. Beliau diberi gelaran Al- Amin (orang yang benar-benar dapat dipercayai) (Muhammad Abdul Wahhab, 2006, 47). Ketokohan Nabi Muhammad dan berita pengutusannya membawa ajaran yang mengEsakan Allah disebutkan di dalam beberapa kitab-kitab yang lain (Abdul Ahad Dawud, 1978; Muhammad Abdul Wahhab, 2006).


Ketokohan Nabi Muhammad bukan sahaja sebagai seorang dai’e, tetapi juga merupakan seorang ketua negara, ahli perniagaan, panglima angkatan tentera, pakar strategik, dan pakar perunding yang utama. Ketokohan dan personaliti mulia yang ada pada Nabi Muhammad S.A.W, diikitiraf juga oleh pakar-pakar dan pengkaji terkemuka di dunia yang bukan beragama Islam. Apakah ciri-ciri yang pada Nabi Muhammad SAW sehingga beliau digelar pendakwah yang memiliki ciri dan sifat ‘the towering personality’? Baginda dapat disimpulkan mempunyai sifat yang begitu terpuji dan cemerlang dalam segala aspek yang perlu ada pada diri seseorang dai’e. Kaum muslimin wajib mengetahui kedudukan Rasul yang mulia kerana manusia berhukum kepada Al-Quran yang diturunkan kepadanya, dan berhias diri dengan akhlaknya. Rasulullah SAW memiliki sifat-sifat mulia berikut ; tabligh, amanah, fatanah dan sifat kepatuhan dan penyerahan diri pada Allah Taala yang total. Keimanan dan ketauhidan yang tinggi adalah prinsip utama kepada pembentukan model ideal seorang dai’e yang memiliki konsep ‘the towering personality’ yang sebenar-benarnya.


Timbul persoalan, mampukah para dai’e hari ini memiliki ciri-ciri dan sifat-sifat yang ada pada model ideal di atas? Tidakkah tuntutan dan kaedah dakwah kini telah berubah kerana tuntutan masa dan zaman yang telah berubah? Jika diteliti secara mendalam, ia adalah sesuatu yang luar biasa untuk para dai’e masa kini untuk memiliki ciri-ciri dan personaliti seperti Rasulullah SAW. Walau bagaimanapun adalah diyakini, bahawa ciri-ciri umum yang berkait dengan kompetensi din seorang dai’e adalah boleh dimiliki oleh setiap dai’e. Ciri-ciri personaliti unggul itu, dapat dipecahkan kepada empat aspek yang utama iaitu dari aspek jasmani atau fizikal, emosi atau kawalan perasaan, rohani atau keagamaan dan intelek atau penguasaan ilmu pengetahuan dan kepakaran.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .