Monday, January 17, 2011

WARGA KAGAT NADI USAHA DAKWAH DALAM ATM

Oleh: Dr Burhanuddn Abdul Jalal

SELURUH warga KAGAT merupakan tonggak di dalam keseluruhan struktur organisasi KAGAT sebagai sebuah organisasi dakwah yang bersifat massa. Di dalam konteks ini, warga KAGAT seluruhnya merupakan Nadi Gerakan. Cita-cita utama KAGAT iaitu iltizam untuk membangunkan dan membangunkan umat terbaik atau Khayra Ummah tidak mungkin akan dapat dijayakan tanpa sumbangan fikiran, tenaga dan perkhidmatan yang diberikan oleh semua warga KAGAT.
KAGAT kini akan mengorak langkah ke 26 tahun dan sepanjang 25 tahun yang lalu, KAGAT merupakan antara penggerak di dalam mewujudkan gelombang kesedaran Islam dalam masyarakat ketenteraan. Gelombang dakwah ini merupakan fasa pertama dan kesannya dapat kita lihat secara jelas di dalam manifestasi keislaman masyarakat terhadap agama Islam pada masa kini.
Untuk tahun 2011 dan tahun-tahun yang akan mendatang kita perlu merangka agenda dakwah baru yang bersifat jangka panjang untuk tempoh 40 tahun akan datang. Dalam kata lain, kita perlu mulai hari ini perlu memulakan usaha perancangan bagi menggerakkan satu agenda dakwah ke arah menjana gelombang dakwah kedua sehingga tahun 2050. Apakah yang kita maksudkan sebagai gelombang kedua dakwah Islam? Gelombang ini boleh difahami menerusi beberapa ciri-cirinya.
Pertama: Tonggak yang menggerakkan gelombang kedua dakwah ini ialah dari kalangan generasi muda yang berusia 40 tahun ke bawah. Bagi tujuan ini, kita perlu memulakan usaha yang lebih serius bagi proses pembinaan generasi Islam yang kukuh dari segi idealisme perjuangan Islam serta berketerampilan secara profesional di dalam segenap aspek kehidupan.
Kedua: Pembangunan produk-produk dakwah yang menarik dan pelbagai bagi memenuhi keperluan masyarakat Islam di dalam segenap aspek kehidupan beragama mereka. Ini meliputi aspek perkhidmatan kemasyarakatan, pendidikan, perekonomian, teknologi, kebudayaan dan kesenian.
Ketiga: Penggemblengan seluruh potensi keagamaan di dalam satu pergerakan yang seiring dan terarah. Potensi keagamaan ini boleh dikenal pasti di peringkat individu dan organisasi dan keseluruhan mereka perlu berada di dalam satu rangkaian pergerakan yang bersifat inklusif.
Bagi tujuan mencapai cita-cita ini, KAGAT perlu menggerakkan gelombang baru dakwah ini. Tugas ini amat berat dan mencabar sekali dan ini menuntut seluruh komitmen kita semua segenap lapisan kepimpinan dan warga KAGAT. Semoga semuanya beriltizam untuk menggerakkannya. Tidak kita sesiapa dan tidak sekarang bila?

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .