Saturday, January 15, 2011

USRAH SEBAGAI PEMANGKIN GERAKAN DAKWAH KAGAT

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Usaha untuk menggerakkan semula program Usrah di kalangan anggota KAGAT telah dilaksanakan di Institut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (ILMI) baru-baru ini, telah menatijahkan satu gerakan kesedaran yang amat serius, betapa usrah perlu dibawa dan diletakkan ke ‘center stage’ semula atau menjadi awlawiyat di dalam organisasi.

Usrah, yang selama ini sinonim dengan majlis ilmu, majlis ukhuwwah dan majlis pertemuan berkala di kalangan anggota KAGAT wajar diangkat maknanya ke aras yang lebih tinggi. Kegagalan melihat impak dan gagasan yang boleh ‘dilancarkan’ menerusi usrah, bakal menjadikan usrah itu hambar, satu hala, terlalu longgar dan apa yang lebih teruk, tempias dari fenomena ini akan melembabkan organisasi kita secara total. Kejadian ‘kematian’ usrah di pelbagai formasi dan perkhidmatan yang acapkali kita dengar dan keadaan ini perlu diperbaiki.

Usrah tidak boleh sekali-kali ‘disassociate’ atau terpisah dengan asas budaya dakwah yang telah digagaskan selama ini. Anggota KAGAT seluruhnya perlu dan wajib dibudayakan dengan usrah. Program apa lagi yang kita harapkan untuk memperkasakan dan mengembalikan kecintaan terhadap kor kalau bukan usrah, satu program yang intim dan holistik sifatnya serta mampu menjadi pencetus kepada idea-idea besar yang mampu diterjemah kepada gelombang untuk merubah nasib umat serta masa depan KAGAT yang lebih gemilang.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .