Thursday, November 29, 2007

Memahami istilah jihad

Memahami istilah jihad
Judul buku: Iktibar Jihad Rasulullah
Penulis: Muhamad Ramzi Omar
Penerbit: Kor Agama Angkatan Tentera Malaysia (KAGAT).
Harga: Percuma
Pengulas :Mejar Burhanuddin Abdul Jalal
SEJAUH manakah kita memahami pengertian istilah jihad? Pada umumnya istilah jihad sering dirujuk kepada peperangan, dan ramai di kalangan umat Islam sendiri kabur tentang istilah ini.
Pada umumnya kekeliruan yang timbul tentang pengertian jihad dalam konteks yang sempit ialah kerana kita hanya melihat dan dari aspek ilmu fikah semata-mata.
Dalam buku ini penulis telah menjelaskan secara terperinci tentang pengertian jihad daripada pelbagai perspektif ulama dan pelbagai mazhab.
Perbandingan, pentakrifan yang jelas dihuraikan bagi memberikan kefahaman kepada umat Islam agar tidak menganggap jihad itu hanya tertentu kepada aspek peperangan semata-mata.
Antara lain penulis menjelaskan, ''Pada hakikatnya, jihad merupakan penggemblengan tenaga dengan menggunakan cara-cara yang aman. Peperangan hanya dilancarkan apabila keadaan memerlukan seperti memelihara keselamatan para pendakwah dan demi mempertahankan negara.'' - Halaman 5.
Bagi menjelaskan lagi tentang jihad yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. khususnya dalam konteks penyebaran Islam, buku ini mengemukakan beberapa detik dan peristiwa peperangan yang telah dilalui oleh Rasulullah s.a.w.
Buku setebal 115 muka surat dan mengandungi empat bab ini menghuraikan perkara berikut:
* Sejarah dan Pengertian Peperangan.
* Peperangan Dalam SEjarah Islam.
* Kaedah dan Tujuan Peperangan Dalam Islam.
* Pengajaran dan Iktibar Jihad Rasulullah.
Dengan membaca buku ini, pembaca akan dapat mengikuti kisah-kisah yang amat menarik tentang beberapa peristiwa yang berlaku dalam sejarah Islam dan sejarah Rasulullah khususnya peristiwa dan kejadian yang berlaku kepada Rasulullah dan para sahabat.
Buku terbaru terbitan KAGAT - dalam Siri Peperangan Dalam Islam ini amat baik untuk dibaca oleh seluruh umat Islam.
Oleh: BURHANUDDIN ABDUL JALAL

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .