Thursday, November 29, 2007

Minat meningkatkan hasil kerja

Minat meningkatkan hasil kerja
Sehari Sebuah Buku
Judul Buku: Minat: Bagaimana menyedari dan mengembangkannya.
Penulis: Zaini Hussein.
Penerbit: Institut Tadbiran Awam Negara (INTAN) Kuala Lumpur.
Tahun: 2003.
Tebal: 165 halaman
Harga: RM20.
Pengulas: MEJAR BURHANUDDIN ABDUL JALAL

APAKAH minat anda dan sudahkah anda mengenal pasti serta menggunakannya dengan sebaik mungkin?
Jika anda masih gagal untuk mengenal pasti apakah minat anda yang sebenar serta mengenal, memahami dan bagaimana untuk mengembangkan minat anda itu demi untuk kejayaan diri, buku ini barangkali dapat memberikan bantuan dan jawapan kepada persoalan itu.
Penulis telah menghuraikan dengan jelas tentang definisi minat dan bagaimana sesuatu minat itu wujud dalam diri kita serta boleh kita mengembangkannya.
Bagi penulis minat adalah sesuatu pengalaman istimewa yang terdapat dalam diri dan jiwa manusia. Oleh yang demikian ia perlu dimanfaatkan sepenuhnya kerana ia mempunyai nilai yang amat tinggi. Ini penting kita sedari kerana telah ramai yang telah berjaya menjadi masyhur, kaya maupun terkenal kerana telah mengeksploitasi minat yang ada dalam jiwa dan diri mereka ke arah tersebut.
Penulis membongkar tentang aspek `minat' yang jarang dikaji. Untuk itu penulis mengajak kita mengkaji aspek minat ini menerusi beberapa bab dalam buku ini serta mengemukakan pelbagai teori yang akademik dan penjelasan yang praktikal untuk pembaca sama-sama menghayati tentang aspek dan persoalan minat yang merangkumi perkara-perkara berikut:
- Mengenali minat
- Faedah minat
- Cabaran minat
- Menilai minat
- Mengukur minat
- Mengawal minat.
Setelah membaca buku ini anda akan dapat mengesan minat anda dan adakah anda akan membiarkannya sahaja tanpa reaksi? Oleh itu jadikanlah lebihan anda itu sebagai `input' penting menuju kecemerlangan dan kejayaan dalam hidup. - BURHANUDDIN ABDUL JALAL

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .