Friday, May 15, 2009

BERSAMA MENGELAK MUSIBAH

Barangkali kita masih mengingati kisah Habbab bin Mundzir yang berbincang dengan Rasulullah berkaitan dengan strategi untuk menghadapi perang Badar. Rasulullah bersabda, “ di mana kita berhenti, di situlah kita membuat segala keperluan untuk berperang”. Mendengar penjelasan Rasulullah itu, Habab bertanya’ adakah ini wahyu atau strategi perang ya,Rasulullah?” “ Tidak, ia bukan wahyu”. Jika ini bukan wahyu kita perlu menempatkan pasukan kita dengan supaya berdekatan dengan tempat air. Ini penting kerana pasukan kita akan mencukupi bekalan air sedangkan pasukan musuh tidak mempunyai bekalan air”, jelas Habbab. Setelah mendengar pendapat Habbab Rasulullah pun bersetuju dan Baginda bersabda, “cadangan yang amat bagus”.

Ternyata pandangan yang diberikan dengan penuh berhemah dan menghormati pandangan orang lain, akan mudah diterima dan dipersetujui.

Dalam kisah yang lain pula, seorang sahabat yang bernama Nu’aim bin Mas’ud telah memeluk Islam telah hampir berlakunya peperangan Ahzab. Beliau telah berjumpa Rasulullah dan berkata, “wahai Rasulullahlah, aku telah masuk Islam, apakah yang aku boleh tolong untuk engkau dan Islam?”. Rasullah bersabda, “ engkau telah Islam dan engkau sebahagian kami, maka bantulah kami”. Nua’im telah berjumpa kaum kafir dan menjelaskan kekuatan dan kehebatan tentera Islam. Kesan dari itu tentera Muslimin memang peperangan hasil usaha yang dibuat oleh Nu’aim.

Dari kisah ini dapat diambil pengajaran bahawa sumbangan seseorang itu boleh menyelamatkan orang Islam yang lain dan juga agama Islam. Kita juga mampu untuk melakukan demikian, oleh itu apa yang hendak ditunggu lagi? Lakukan dan berubahlah!

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .