Ibadat solat fardu amat dituntut dilaksanakan secara berjemaah di masjid dan ini menunjukkan Islam sentiasa menggalakkan umatnya untuk sentiasa hidup bermasyarakat dan berhubungan di antara satu sama lain. Selain dari itu solat fardu Jumaat setiap minggu mengukuhkan lagi tujuan dan hasrat untuk membina masyarakat Islam yang bersatu dan mempunyai hubungan silaturahim dan ukhuwah Islamiah. Pada bulan Ramadan, seluruh umat Islam berbuka dan bersahur pada waktu yang sama.
Perkara-perkara di atas menggambarkan realiti yang terdapat dalam Islam. Apakah lagi yang perlu dilakukan untuk menyatukan umat ini? Selanjutnya dalam ibadat haji, Allah telah menyatukan kita khususnya yang menunaikan haji selama 10 hai untuk menunaikan ibadat haji dan amalan-amalan yang berkaitan dengan ibadah haji secara bersama, memakai pakaian yang sama serta melaungkan bacaan talbiah ( Labbaikallhumma Labbaik) secara serentak dan sama. Lebih tegas lagi Islam adalah agama tauhid yang mengesakan Allah SWT. Oleh yang demikian, ternyata Islam adalah yang terbaik dalam segenap segi dan tidak ada undang-undang lain yang lebih baik dari Islam. Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud,
“ Mukmin dan Mukmin yang lainnya adalah seumpama sebuah bangunan yang saling mengukuhkan antara satu sama lain”.
Jelas sekali itulah wajah dan ajaran Islam. Oleh yang demikian sewajarnya setipa individu Muslim atau setiap umat Islam perlu membebaskan diri dari mementingkan diri sendiri atau bersifat egoistik. Oleh kita marilah kita bertekad dan bersatu untuk bersedia mengorbankan diri demi kepentingan umat berbanding kepeningan diri dan keluarga semata-mata. Oleh yang demikian, ternyata Islam menyuruh dan menuntut kita umat Islam bersatu, tetapi kita kini berpecah- belah, mengapa?
Rasulullah SAW amat cinta dan kasih kepada umatnya. Sirah menjelaskan bahawa ketikan hampir wafat Nabi Muhammad SAW masih mengingati umatnya dengan linangan air mata. Baginda sentiasa menyebut,
“Ya Allah, umatku, umatku...”Kemudian Jibrail berkata kepada Nabi Muhammad menyampaikan aman Allah SWT, Allah menyatakan kepadamu bahawa Kami tidak akan menyakiti umatmu”. Baginda bersabda, “Para nabi mempunyai doa yang mendapat pengabulan di dunia, kecuali aku. Aku menunda doaku sebagai syafaat bagi umatku di hari kiamat kelak”.
Kisah tokoh-tokoh Islam terkemuka
a. Jabir bin Abdullah. Dalam peristiwa persiapan tentera Islam untuk menghadapi tentera kafir Quraisy, iaitu dalam peperangan Khandak, Nabi dan para sahabat bekerja keras menggali parit dan kubu selama 15 hari. Bagi menahan lapar akibat kekurangan makanan, nabi dan para sahabat mengikut perut dengan tali. Pada satu hari sahabat Nabi bernama Jabir bin Abdullah berjumpa Nabi dan berkata. “ Wahai Rasulullah, di rumahku ada sedikit daging dan roti, aku ingin menjemputmu datang ke rumah untuk makan bersamaku”.
Rasulullah memandang wajah Jabir dan bertanya, “ hanya aku seorang?”, Rasulullah boleh mengajak seorang atau dua orang untuk pergi bersama”.Rasulullah kemudian naik ke atas bukit dan berkata, “ Wahai kaum Muhajirin, kaum Ansar, hari ini kita akan makan di rumah Jabir bin Abdullah”. Selepas itu Jabir bin Abdullah bergegas balik ke rumah dan menyatakan kepada isterinya, “ tolong aku, Rasulullah akan datang bersama semua tentera Muslimin untuk makan di rumah kita”, dengan nada kebingungan. “Apakah engkau memaklumkan kepada Rasulullah?” Tanya isterinya. “Ya”. Jawab Jabir. “ Allah dan Rasulnya lebih mengetahui”. Jawab isteri Jabir. Apabila sampai pada waktu yang dijanjikan, Rasulullah datang ke rumah Jabir dan terus berjumpa Jabir, “ Wahai Jabir tugasmu menjaga pintu pada hari ini”, perintah Rasulullah. Seterusnya Rasulullah mencedok makan dan Jabir mempersilakan sepuluh orang demi sepuluh orang tentera untuk menikmati jamuan secara bergilir sehingga semua dapat makan dan kenyang. Jabir kemudian masuk dan berkata kepada Rasulullah, “ aku fikir makanan ini tidak cukup untuk semua orang makan dan ada orang yang tidak dapat menikmati makanan, tetapi ternyata mereka dapat makan semuanya”. Rasulullah menjawab, “ Allah memberkatimu dan keluarga serta makanan yang kamu hidangkan”. Jabir kemudian melihat periuk makanan yang dimasak dan makanan tersebut tidak berkurang sedikit pun.
b. Umar al-Khattab Terdapat beberapa kisah berhubung dengan Umar al-Khattab khalifah Islam kedua. Sebagai seorang khalifah kedudukannya mulia dan tinggi di kalangan masyarakat dan umat pada waktu itu. Pada satu hari Umar melihat beberapa orang budak kecil dan terus mendukung budak kecil itu tanpa segan silu atau masalah.
Pada kisah yang lain pula, ketika menjelang saat-saat akhir hayatnya, Umar yang sakit terbaring di atas katil, masih sempat bertanya ,“ sudahkah orang-orang itu menunaikan solat?’.
Berdasarkan kisah di atas ternyata terdapat gambaran tentang kesatuan umat, kasih sayang, kekhuatiran terhadap umat serta tiadanya sikap egoisme dalam diri.
c. Anak-anak Jaafar bin Abu Thalib. Setelah Jaafar bin Abu Thalib meninggal dunia secara syahid di medan perang, Rasulullah bertanya keada para sahabat,”sesiapakah yang bersedia untuk menjaga anak-anak yatim itu?”.
Seorang sahabat berkata, “ Saya ya Rasulullah”.
Seorang sahabat lain turut berkata, “ Saya ya, Rasulullah”.
Seterusnya seorang lain sahabat juga menyatakan kesediaannya dan berkata, “Saya ya, Rasulullah”. Berdasarkan sirah, ketiga-tiga sahabat itu adalah antara yang termiskin di kalangan para sahabat yang lain. Tidaklah menghairankan terjadi kepada ketiga-tiga sahanat untuk menjadi bapa kepada anak yatim itu kerana Jaafar Abu Tha,ib ketika hidupnya sangat bersikap kasih sesama Muslim dan mendapat gelaran ‘bapa kaum miskin’ daripada Rasulullah.
Dalam peristiwa hijrah, Rasulullah telah mempersaudarakan orang Ansar (penduduk Madinah) dengan orang-orang Muhajirin (Orang yang berhijrah bersama Rasulullah). Setelah berlaku penghijrahan tersebit, orang-orang Ansar menyatakan kepada orang-orang Muhajirin, “Marilah kita berkongsi rumah, pakaian dan makanan”.
Dalam kisah yang lain di catatkan bahawa Salahudin al-Ayubi tidak pernah ketawa semasa hayatnya. Ketika ditanya tentang keengganannya untuk ketawa, ia menjawab, “ Bagaimana aku hendak ketawa, sedangkan Aqsa masih tertawan. Aku malu untuk senyum di hadapan Allah, ketika saudara-saudara ku di sana sedang menghadapi penderitaan”.
Jelas sekali tujuan hidup kita adalah untuk mempersembahkan sesuatu yang terbaik untuk umat dan menghindarkan sikap dan sifat egoisme atau kepentingan diri semata-mata. Hidup yang individualistik adalah kehidupan yang sempit. Orang yang hidup sedia berkorban demi umat, usianya akan bertambah dengan bertambahnya usia umat.
Wednesday, May 13, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
DEFISIT SOSIAL GUGAT SEMANGAT PERPADUAN, ROSAK ERTI KEMERDEKAAN
-------------------- Rencana yang telah disiarkan dalam Berita Harian 6 September 2024
-
Menurut Kamus Dewan, penghayatan adalah kata terbitan yang berasal dari kata hayat. Ia menggambarkan perihal atau proses menghayati atau men...
-
Mejar Burhanuddin Abdul Jalal Ketika mengajar bab sembahyang dengan menggunakan kitab 'Bahrun Mazi" tulisan Sheikh Idris Marbawi di...
-
RENCANA OLEH: MEJAR BURHANUDDIN ABDUL JALAL TAJUK: CABARAN DAKWAH ISLAMIAH MASA KINI Era dakwah masa kini berhadapan dengan pelbagai cabara...
1 comment:
salam,,saya mintak copy entry tuan..halalkan..jazakallah khairaa
Post a Comment