Saturday, May 23, 2009

KEMENANGAN DATANG DARI PELBAGAI SUDUT

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Kita wajib meyakini bahawa Allah SWT berkuasa atas segala sesuatu. Sesungguhnya Allah jua yang akan menyelamatkan umat Islam dan Islam melalui musuh-musuhNya.

Tahukah kita bagaimana permulaannya penduduk Madinah memeluk Islam? Sejarah membuktikan bahawa faktornya adalah disebabkan orang Yahudi yang menyebabkan ramai penduduk Madinah memeluk Islam. Pada peringkat awal kaum Yahudi telah membuat provokasi kepada suku kaum Aus dan Khazraj dengan kata-kata, “ kelak akan muncul nabi akhir zaman, kami akan mengikutnya dan akan memerangi kamu sekalian”. Kemudian Nabi Muhammad dari kaum Arab telah dilantik menjadi nabi dan ini telah mengejutkan mereka, kerana mereka menyangka nabi akan dilantik dari kaum Yahudi. Ini menyebabkan mereka tidak memeluk Islam, tetapi bagi penduduk Madinah mereka tidak terkejut dengan pelantikan Nabi Muhammad kerana kaum Yahudi telah menyebarkan berita tersebut terlebih dahulu dan ini tidak mengejutkan penduduk Madinah.

Maha suci Allah yang telah menjadikan musuh-musuh Islam sebagai kumpulan yang memperkenalkan Islam. Sesungguhnya ini merupakan satu kemenangan yang tidak diduga sama sekali dan inilah kebesaran Allah SWT.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .