Saturday, May 23, 2009

GENERASI MUDA POTENSI BESAR UMAT

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Mengapakah generasi muda selalu disebut-sebut? Ini adalah kerana generasi muda merupakan kelompok besar dalam masyarakat. Di negara-negara di sebelah Timur golongan belia adalah seramai 70% dari jumlah penduduk sementara di negara-negara Barat jumlah generasi muda hanyalah 30%. Berdasarkan aspek tersebut generasi muda di sebelah Timur mempunyai peluang untuk membina tamadun yang lebih besar dalam abad-abad akan datang, kerana kita mempunyai sumber tenaga manusia yang lebih besar. Namun demikian apa yang berlakulah generasi muda Barat yang hanya 30% itu mempunyai kesungguhan dan kemampuan yang lebih besar, walaupun negara Timur mempunyai 70% generasi muda. Prestasi 70% milik kita tidak dapat menyamai 30% generasi muda Barat. Oleh yang demikian, apakah yang kita perlu lakukan untuk merubah keadaan ini?

Kita perlu sedari muda bahawa generasi muda mempunyai banyak kelebihan, ini adalah kerana generasi kanak-kanak tidak mempunyai daya intelektual dan kreativiti yang tinggi, sementara generasi tua telah kehilangan tenaga dan semangat, oleh yang demikian generasi muda perlu digerakkan untuk membina umat dan negara.

Masa depan umat bergantung kepada generasi muda

Masa depan sesuatu umat bergantung kepada generasi mudanya. Para pakar psikologi telah meramalkan bahawa kemajuan dan kehancuran sesebuah bangsa dapat dilihat melalui generasi mudanya. Bagaimanakah mereka mengetahui dan dapat meramalkannya? Apakan mereka membuat telahan secara melulu? Telah tersebut tidak dibuat secara melulu kerana mereka mempunyai fakta-fakta serta data-data yang empirikal untuk membuktikan perkara tersebut. Selain dari itu jawapannya juga adalah,

“ Sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri”

Tahukah apa yang telah dilakukan oleh pakar-pakar dalam bidang sosiologi? Mereka telah melakukan penyelidikan dan tinjauan di universiti-universiti dan juga pusat-pusat pengajian tinggi berkaitan dengan kecenderungan, minat dan juga tujuan hidup generasi muda. Hasil kajian yang telah dilakukan dibentangkan serta di bincangkan. Jika mereka menyebut sesebuah negara tersebut bertahan dalam tempoh seratus tahun atau lebih ini bermakna generasi mudanya agak teruk, kerana pada fikiran mereka hanyalah wanita dan keseronokan semata-mata dan ini adalah perbuatan yang sia-sia. Firman Allah SWT,

“ Sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri”

Percayakah anda bahawa kajian yang telah dilakukan oleh pakar-pakar sosiologi ini telah dilakukan sejak 1400 tahun yang lalu di Andalus ( Sepanyol). Andalus yang ketika itu telah berada dalam pemerintahan Islam selama 800 tahun, telah jatuh ke tangan Portugal. Apa yang telah mereka lakukan? Pertama, Tentera Portugal tidak terus menyerang Andalus sebelum mengetahui apakah kelemahan orang-orang di Andalus pada ketika itu. Portugal telah menghantar pengintip-pengintip ke Andalus (Sepanyol) untuk mengawasi pergerakan dan kegiatan generasi muda dan menghantar laporan hasil pemerhatian dan penyelidikan mereka ke Portugal untuk di analisis. Ini tidak jauh bezanya dengan apa yang dilakukan oleh ahli sosiologi pada masa kini.

Oleh itu jelaslah kepada kita mengapa generasi muda menjadi sasaran dan oleh yang demikian,sesuatu tindak perlu dilakukan untuk menyelamatkan generasi muda.

Berbalik kepada perkara yang berlaku terhadap negara Islam Andalus ang disebutkan sebelum ini, bahawa para pengintip atau perisik Portugal mendapati bahawa pada satu peringkat, generasi muda Andalus sibuk dengan ilmu pengetahuan dan pengajian. Mereka dapati para belia saling berlawanan siapakah yang lebih hebat menghafaz hadis dan ilmu agama. Dialog seperti ini sering kedengaran, “ aku menghafaz hadis dari Sahih Bukahari lebih dari kamu”, kata salah seorang dari anak muda. “ Dalam bidang kimia aku yang lebih hebat”, balasnya dan seorang lagi berkata, “ siapakah yang lebih hebat menunggang kuda di antara kita?’, tanya seorang yang lain.

Meneliti dari keadaan tersebut, para perisik Portugal tidak menyerang Andalus ada waktu itu, Selang beberapa tahun kemudian, mereka kembali ke Andalus dan didapati generasi muda sibuk dengan kesusasteraan. Hingga pada tahun-tahun berikutnya didapati generasi muda Andalus tidak seperti generasi muda yang terdahulu, mereka telah tidak tahu manfaatkan masa lapang mereka dengan kegiatan yang berfaedah dan tidak lagi cinta kepada ilmu. Mereka telah bertemu dengan generasi muda yang lemah, dungu dan ketidaktentuan. Berdasarkan keadaan tersebut, para perisik Portugal melaporkan, “ Inilah masanya untuk kita menyerang mereka”.

Andalus telah dikuasai oleh pemerintahan Islam selama 800 tahun dan akhirnya jatuh ke tangan Portugal dalam tempoh tiga bulan sahaja. Mengapakah keadaan berlaku? Ternyata faktor generasi muda menjadi salah satu punca kekalahan tersebut dan ini menepati apa yang telah Allah firmankan,

“ Sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri”

“Dan kepada orang-orang Yahudi, Kami haramkan apa Yang telah Kami ceritakan kepadamu dahulu; dan tiadalah Kami menganiaya mereka (dengan pengharaman itu), tetapi merekalah Yang menganiaya diri mereka sendiri”


Sesungguhnya kita telah banyak mengalami kerugian dan kehilangan dalam kehidupan ini. Namun segala kerugian dan kehilangan itu bukalah disebabkan oleh generasi muda semata-mata dan banyak faktor lain yang turut menyumbang. Selain dari itu kita juga perlu mengakui bahawa banyak lagi nilai-nilai positif yang ada pada generasi muda yang boleh din dimanfaatkan dan diharapkan dari mereka. Apa pun pengajaran yang beleh di ambil dari segala peristiwa yang berlaku perlu diambil iktibar dan kita perlu menghindarkan sikap yang telah menyumbang kepada kejatuhan Islam secara sedar atau tidak iaitu sikap sambil lewa dan sikap tiada kesungguhan. Oleh itu kita perlu mendidik diri kita agar mengawasi sikap dan perlakuan tersebut dari terus merebak dan menguasai diri kita dan umat seluruhnya.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .