Thursday, May 14, 2009

MEMBINA SIKAP OPTIMIS DALAM DIRI

Sikap optimis bukanlah satu sikap yang melampau atau melewati batas-batas yang telah ditetapkan. Namun demikian, kita tidak boleh terjebak dalam sikap optimis yang melampau dan melulu, iaitu melakukan tindakan-tindakan berani yang sia-sia tanpa mengambil kira keadaan sekeliling atau keperluan-keperluan yang tertentu. Sikap optimis adalah melakukan perubahan secara bijak dan waras. Ini bermaksud mengubah sesuatu perkara yang buruk kepada yang baik atau sesuatu yang baik menjadi ang lebih baik. Allah SWT berfirman,

“Serulah ke jalan Tuhanmu (Wahai Muhammad) Dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran Yang baik, dan berbahaslah Dengan mereka (yang Engkau serukan itu) Dengan cara Yang lebih baik; Sesungguhnya Tuhanmu Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang Yang sesat dari jalannya, dan Dia lah jua Yang lebih mengetahui akan orang-orang Yang mendapat hidayah petunjuk”.


Tidak ada sesuatu tindakan yang dilakukan dengan cara yang melampau atau dengan kaedah atau pendekatan yang tidak boleh diterima oleh akhlak dan adat kebiasaan. Perkara yang lebih penting ialah kaedah atau metode dalam melakukan sesuatu perubahan itu amat penting sekali.

Kita memang hendak berubah dan membina sikap optimis dalam masyarakat kerana keadaan amat mendesak pada waktu ini. Apabila komponen masyarakat tidak bekerjasama di antara satu sama lain dan juga tidak sama-sama membina generasi muda, bagaimana mungkin kita dapat memotivasikan golongan muda bagi mencapai sesuatu matlamat? Atas asas ini kita menolak fahaman atau pendapat yang menyatakan, “sikap saya tidak akan mengubah dunia” tetapi kata-kata pesimis itulah yang menyebabkan timbulnya kata-kata ini, “Sikap anda itu yang akan mengubah seluruh dunia”.

Percayalah bahawa perubahan masa depan akan dipimpin oleh generasi muda yang penuh bertenaga yang mempunyai kaedah atau pendekatan yang hebat di samping bantuan dan pertolongan Allah SWT. Dengan bergantung dan berserah kepada Allah SWT, ketinggian martabat (izzah) akan dapat dicapai dengan cepat.

Oleh yang demikian, kita tidak boleh berlengah lagi dan perlu terus berusaha mengubah keadaan sukar umat pada masa kini ke arah yang lebih baik. Sesungguhnya dengan sikap optimis yang ada alam diri, umat akan bangun dan akan dapat menikmati kehidupan yang terhormat dan bebas dari penjajahan hawa nafsu. Firman Allah SWT,

“Dan jagalah diri kamu daripada (berlakunya) dosa (yang membawa bala bencana) Yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang Yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum). dan ketahuilah Bahawa Allah Maha bera dan bencana azab seksaNya”.

Kini adalah masanya untuk berubah dan tidak perlu berlengah-lengah lagi. Bukankah semua orang mengharapkan kebahagiaan? Ya, Islam menjamin kebahagiaan di dunia dan akhirat, oleh itu apa yang hendak ditunggu lagi? Oleh itu marilah kita sama-sama membina harapan demi kedamaian dan meminggirkan segala konflik dan bencana yang kita hadapi selama ini.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .