Tuesday, March 8, 2011

MENELADANI MUHAMMAD AL-FATIH

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

SALAH seorang tokoh kepimpinan ketenteraan yang wajar diteladani dan diikuti oleh generasi tentera masa kini ialah Sultan Muhammad al-Fatih. Muhammad al-Fatih merupakan seorang pemimpin tentera dan sultan yang mementingkan kekuatan dalaman dan luaran para tenteranya. Mempunyai kepakaran dalam bidang ketenteraan, sains, matematik dan menguasai enam bahasa (bahasa Turki, Greek, Hebrew, Arab, Parsi dan Latin) pada ketika berumur 21 tahun. Seorang pemimpin yang hebat, warak dan tawaduk selepas Sultan Salahuddin Al-Ayubbi (pahlawan Islam dalam Perang Salib) dan Sultan Saifuddin Muzaffar Al-Qutuz (pahlawan Islam dalam peperangan di Ain Jalut menentang tentera Mongol). Malah sifat-sifat baginda dan tenteranya telah diisyaratkan oleh Rasulullah S.A.W:

“ Constantinople akan ditakluki oleh tentera Islam. Rajanya (yang menakluk) adalah sebaik-baik raja dan tenteranya (yang menakluk) adalah sebaik-baik tentera".

Selain dari itu dalam konteks membina tentera yang baik ini, Muhammad Munir al-Qhadban dalam kitabnya telah mencatatkan,

"Umar al-Khattab telah berkata kepada Saad bin Abi Waqas panglima perang di Iraq. Aku berwasiat kepada engkau dan tentera yang bersama engkau supaya bertakwalah kepada Allah. Berwaspadalah terhadap maksiat kerana maksiat itulah seharusnya engkau lebih berwaspada daripada musuh. Sesungguhnya kamu tidak akan dibantu dengan bilangan dan persediaan kamu. tetapi kamu akan dibantu dengan ketaatan kepada tuhan kamu dan mengikuti sunnah Rasullah s.a.w. Sekiranya kamu mengabaikan maksiat nescaya musuh akan mengalahkan kamu dengan bilangan dan persediaan"

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .