Sunday, March 27, 2011

TIADA KESEIMBANGAN PUNCA DAIE TEWAS

OLEH: DR BURHANUDDIN ABDUL JALAL

Tawazun atau keseimbangan merupakan asas kehidupan. Bagi para daie aktiviti kerohanian sesuatu yang amat penting, kerana itulah salah satu bekal dan modal utama dalam perjalanan dakwah. Realiti di medan dakwah telah mengajar kita sebagai para daie bahawa jika sekadar berbekalkan semangat, kuasa, tugas atau ’kerja’ semata-mata tanpa disertai dengan kekuatan rohaniah, ia tidak akan mampu bertahan lama dalam gerak kerja dakwah. Jika aktiviti kerohanian tidak mantap dan kukuh, para daie akan dilelahkan dengan dengan pelbagai aktiviti dan program dakwah dalam aspek pengurusan program dan organisasi tetapi diri sendiri terabai dari aspek kerohnian lantaran kesibukan dan seterusnya kepenatan.

Dalam hal ini Allah swt telah menegur bani Israel yang suka menyuruh oramg lain tetapi melalaikan diri sendiri. Teguran Allah dalam surah al-Baqarah ayat 44 yang bermaksud,

“Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab Allah, tidakkah kamu berakal?”.

Perlu disedari bahawa dalam aspek dakwah, bukan bermakna para aktivis dakwah atau para daie hanya mengajak orang lain semata-mata tetapi ia lebih dari itu. Sebenarnya para daielah yang terlebih dahulu melakukan apa yang diserukan itu dan kita para daie hendaklah sentiasa menghayati firman Allah dalam surah as-saff ayat 2 yang bermaksud,

“ Wahai orang-orang yang beriman! mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi Allah - kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya”.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .