Tuesday, March 29, 2011

PENDAKWAH SEBAGAI PENASIHAT

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Mengikut Kamus Dewan (1989) nasihat ditaKrifkan sebagi ajaran atau petunjuk yang baik. Dalam konteks dakawah nasihat adalah salah satu cara dari al-mau’izah al-hasanah yang bertujuan mengingatkan bahawa segala perbuatan ada kesan dan akibat. Al-Asfahani memberikan pemahaman bahawa istilah tersebut dapat disama kan dengan makna al-mau’izah yang bermaksud tindakan mengingatkan seseorang dengan baik dan sopan agar dapat melembutkan hati seseorang. Secara tegasnya nasihat mesti memberi kesan dalam jiwa seseorang dan mampu mendekatkan jiwa seseorang itu dengan keimanan dan petunjuk Ilahi. Firman Allah dalam surah an-Nisa’ ayat 66 yang bermaksud,

“Dan Sesungguhnya kalau Kami wajibkan kepada mereka (dengan perintah): "Bunuhlah diri kamu sendiri, atau keluarlah dari tempat kediaman kamu", nescaya mereka tidak akan melakukannya, kecuali sedikit di antara mereka, dan Sesungguhnya kalau mereka amalkan nasihat pengajaran (meliputi suruh dan tegah) Yang telah diberikan kepada mereka, tentulah Yang demikian itu lebih baik bagi mereka dan lebih meneguhkan (iman mereka)”

Sebagai pendakwah atau daie seccara automatiknya dapat digolongkan sebagai penasihat dan bukan seperti watak “Penasihat’ dalam cerita Tiga Abdul yang hanya mengharapkan ‘persen” dari tuannya semata-mata. Menurut Ibn Taimiyyah terdapat beberapa sifat yang perlu ada bagi seseorang daie atau seorang penasihat Dalam konteks ini penasihat pada umumnya memainkan peranan untuk mengajak orang lain kepada amalan makruf dan melarang melakukan kemungkaran. Perkara yang pertama perlu ada pada diri para daie adalah memilki ilmu tentang perkara makruf dan mungkar serta mampu membezakan antara keduanya. Ini bernaksud seseorang pendakwah itu mengetahui ilmu yang diajar oleh Rasulullah dan apa yang terdapat dalam al-Quran.

Oleh yang demikian daie perlu menguasai ilmu serta berkualiti dari segi akademik, keseimbangan antara ilmu dan amalnya , bersopan santun, lapang dada dan sentiasa mendokong dakwah dan menghomati sasaran dakwahnya. Iniupenting bagaimana seseorang itu mampu untuk berdakwah ke tahap yang cemerlang, gemilang dan terbilang sekiraya tiada ilmu dan ia juga tidak tahu bagaimana untuk menuju Jalannya dan mengetaui Syariatnya. Untuk itu para daie perlu terus menasihati orang yang memerlukan. Untuk itu semoga kita menghayati firman Allah dalam surah al-Asr yang bermaksud,

Demi Masa!Sesungguhnya manusia itu Dalam kerugian Kecuali orang-orang Yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan Dengan kebenaran serta berpesan-pesan Dengan sabar.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .