Monday, March 14, 2011

KEBENARAN DAN KESILAPAN

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Seorang sahabat lama, Dr. Hassan Basri Mohd Dahan dalam emelnya dalam ALKIS Group telah mengulas pendapat Sheikh Yusuff al-Qardhawiyy tentang isu-isu yang berkaitan dengan umat Islam masa kini. Sheikh Yusuf al-Qarddawiyy telah mengulas tentang kisah Saidina Umar al-Khattab.

Beliau menceritakan, Saidina Umar (R) semasa pemerintahan baginda pergi mengintip sekumpulan pemuda yang sedang asyik berpesta sambil menyanyi d satu kawasan tertutup. Beliau memanjat pagar dan menangkap mereka. Sebelum mereka di bawa ke pejabatnya untuk dihukum, mereka berkata: Ya Amiral Mukmimin, kami melakukan SATU kesalahan, tatapi tuan melakukan TIGA kesalahan. Amirul mukminin berkata: apakah kesalahan aku? Mereka berkata: Allah berfirman, hendaklah kamu masuk ke rumah melalui pintu, tuan masuk melalui pagar!! Keduanya, Allah berfirman: kalau kamu masuk rumah, hendaklah engkau beri salam. tuan masuk ke rumah kami tidak memberi salam!! Ketiganya, Allah berfirman: jangan engkau mengintip dan tuan mengintip kami!! Saidina Umar ketawa dan mengaku bersalah, lalu berkata moga Allah mengempunkan kesalahan aku dan kesalahan kamu, lalu mereka dilepaskannya).

Persoalnnyanya adakah kita mudah untuk mengaku kesilapan yang kita lakukan atau kita sentiasa ingin menegakkan benag basah dalam segala urusan. Fikir-fikirkanlah.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .