Monday, March 21, 2011

MEMBINA MASYARAKAT ISLAMI

Perubahan ke arah pengislaman masyarakat secara bermakna hanya akan terjelma apabila segenap unsur dan dimensi dalam kehidupannya dapat digerakkan secara sepadu dan menyeluruh. Pemahaman tentang proses perubahan yang bersifat sebegini adalah sejajar dengan realiti masyarakat itu sendiri yang berada di dalam suasana yang dikenali sebagai bersifat organik. Ia bermaksud, seluruh dimensi kemasyarakatan berada di dalam keadaan saling berkait dan berhubungan di antara satu dengan yang lain. Tidak ada satu unsur pun yang mampu tumbuh dan berkembang menuju perubahan secara sendirian.

Oleh kerana itu, sebarang usaha bagi menjayakan proses Islamisasi atau pengislaman masyarakat harus menerusi satu usaha yang bersifat menyeluruh dan sepadu. Antara sifat unik dan istimewa yang lain berkenaan dengan proses Islamisasi ini ialah pegangan bahawa proses perubahan harus berlaku secara beransur-ansur. Dalam kata lain, pengislaman masyarakat sebagai satu proses perubaban harus terjadi secara bertahap-tahap berdasarkan kadar-kadar yang sesuai dengan realiti atau keadaan masyarakat tersebut. Menerusi pegangan tentang sifat perubahan yang bersifat beransur-ansur ini, ia memberi maksud bahawa usaha pengislaman masyarakat tidak harus berlaku di dalam bentuk paksaan atau radikal. Pengislaman yang berlaku menerusi proses perubahan yang bersifat sebegini selalunya tidak akan menghasilkan natijah yang bermakna. Inilah antara dua sifat proses pengislaman yang harus menjadi asas penting di dalam kita memahami keperluan dan kepentingan terhadap usaha menjayakannya pada masa kini.

Untuk pengetahuan kita, Islamisasi sebagai satu tema dakwah lahir dari satu sejarah peradaban Islam yang panjang. Pada hakikatnya, Islamisasi amat sinonim sekali dengan sifat agama Islam itu sendiri. Sebagaimana telah kita sedia ketahui, penurunan risalah Islam bertujuan bagi menjayakan proses perubahan dan pembaharuan kepada umat manusia di dalam segenap aspek kehidupan. Ia dijayakan menerusi saluran dakwah dan tarbiyyah secara menyeluruh meliputi kepercayaan, kefahaman dan akhlak.

Namun, tuntutan terhadap Islamisasi bertambah mendesak sekali kini setelah peradaban Islam berada pada tahap kelemahan dan kejatuhannya di era semasa. Dalam hubungan ini, menjayakan Islamisasi ialah merujuk kepada usaha membina kekuatan semula masyarakat Islam dan memulihkan semula peradabannya. Matlamat terakhir Islamisasi ialah bagi membina dan membangunkan semula satu ummah yang kuat sehingga mampu digelar sebagai ummat terbaik atau ‘Khayra Ummah’

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .