Thursday, March 24, 2011

MASALAH DALAM KALANGAN AKTIVIS DAKWAH

Oleh: DR BURHANUDDIN ABDUL JALAL

‘Jalan dakwah’bukanlah sekadar ‘laluan mudah’ dan ‘gaya bebas’. Jalan dakwah penuh dengan kesulitan, kepayahan, pengorbanan serta jarak jauh dan ia juga bukan jalan pintas yang mudah mendapatkan hasilnya dalam jangkja masa yang pendek, sekadar dipinggiran atau sekadar ‘suam-suam kuku’. Fenomena ini perlu difahami, diketahui serta disedari oeh seluruh aktivis dakwah. Segala persiapan diri perlu dipenuhi bagi menghadapi pelbagai cabaran di pertengahan jalan samada di laluan sibuk, sunyi, dalam suasana sepi atau di lebuhraya yang sesak!. Allah swt telah mengingatkan kita sebagai aktivis dakwah melalui firmannya yang bermaksud,

“Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta”. (al-Ankabut:2-3)

Masalah iman memang bukan sedar pengakuan. Iman memerlukan pembuktian. Dengan adanya ujian-ujian yang sebenar dalam kehidupan akan membuktikan siapakah yang sebenarnya yang dikatakan beriman dan siapakah yang berdusta atau hanya sekadar manis di bibir atau cakap tidak serupa bikin!. Ujian juga dapat meningkatkan tahap keimanan atau darjat seseorang kepada martabat yang tinggi.

Jangan terkejut bila anda dimaklumkan terdapatnya aktivitis dakwah dalam orgaisasi, kampung atau masyarakat setempat yang terlibat dengan aktiviti yang kurang menyenangkan. Berdasarkan buku’Tegar di jalan dakwah (2009) antara faktor yang mendorong berlakunya masalah di kalangan aktivis dakwah antaranya ialah faktor gejolak kejiwaan, ketidakseimbangan aktiviti, latar belakang dan sejarah, penyesuaian diri dan faktor organisasi.

Amat menarik untuk membahaskan isu ini dan walau apapun kita sebagai pendakwah perlu terus bertekad serta berdoa kepada Allah semoga kita sentiasa dikuatkan iman, semangat dan keyakinan untuk terus berdakwah untuk mencari keredaan Alah swt.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .