Thursday, March 10, 2011

POTENSI GENERASI BELIA

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Tidak beberapa lama lagi kita akan menyambut hari belia dan pihak berwajib nampaknya akan melaksanakan program yang agak besar pada tahin ini, khusisnya bagi meraikan generasi belia dengan beberapa program tertentu.

Bagi menyahut hasrat tersebut ada baiknya kita menyorot sedikit sirah bagi mengaitkan dengan peranan dan tanggungjawab yang perlu dimainkan oleh generasi belia. Dalam perang Badar kita telah menyaksikan peranan tiga anak muda (Umair bin Abi Waqqash, Muaz dan Muawwaz) yang telah memainkan peranan dalam pembunuhan Abu Jahal.

Al-Mubarakfuri melapor bahawa jumlah 10,000 Ahzab jauh lebih besar dari jumlah penduduk Madinah tmasuk wanita dan anak-anak. Ertinya serangan mereka memang mampu lumpuhranapkan Madinah sekaligus. Dalam perang Ahzab pula, saksikan sekali lagi peranan tiga orang anak muda utama dalam merencana kemenangan Islam tanpa melalui pertempuran langsung. Salman dengan idea hebat beliau, manakala Nuaim dan Huzaifah dengan operasi gerak cepat dan tipu muslihat.


- Salman al-Farisi : Rasulullah mengambil idea bernas daripada Salman Al-Farisi untuk menggali parit di bahagian Utara Madinah. Bahagian lain di sekeliling Madinah dikelilingi oleh gunung-gunung dan kebun-kebun kurma menyukarkan kaum musyrikin memasuki kota Madinah.

- Nuaim bin Mas’ud al-Asyja’ie (Bani Ghatfan) : seorang yang berpengaruh dalam kalangan Bani Quraizah dan orang musyrikin Quraisy yang masuk Islam - bantuan Allah hasil doa dan munajat Nabi – dan kemudian menjadi agen perisikan Nabi dan berjaya pecah belahkan pakatan Ahzab dari dalam (baca tulisan menarik mengenai kebijaksanaan beliau dan Huzaifah al-Yaman di Brain News di sini).

- Huzaifah al-Yaman : Salah seorang yang memainkan peranan sebagai 'perisik' bagi Rasulullah untuk mendapatkan maklumat yang tepat dan pasti sehingga Rasulullah mengirim Hudzaifah ke dalam pertahanan musuh dalam keadaan kegelapan malam.

Memang tepat kata Sun Tzu dalam buku The Art of War, "Raja dan panglima yang bijak boleh menewaskan musuh jika mereka bergerak dan mencapai kejayaan melebihi orang biasa kerana mempunyai maklumat awal. Maklumat tersebut tidak dapat diperoleh daripada makhluk halus, dewa atau pengalaman mahupun telekan nujum. Ia mesti diperoleh daripada orang yang mengetahui situasi musuh."

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .