Tuesday, March 22, 2011

FITNAH DAN CABARAN DALAM BERDAKWAH

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Setiap organisasi akan sentiasa menghadapi krisis dan pelbagai permasalahan dalam menuju objektif yang telah ditentukan. Begitulah halnya bagi organisasi Islam yang menuju ke matlamat yang telah digariskan. Ulama gerakan Islam telah menulis mengenai buku isu ini antaranya Syeikh Ahmad ar Rasyid dalam bukunya ‘Al awaik’ dan ‘Khasais al-Fitan’, Ustaz Fathi Yakan dalam bukunya ‘Masalah Dakwah dan Pendakwah’ dan ‘Orang-orang Yang Gugur Di Jalan Dakwah’.

Gerakan Islam adalah berbeza daripada organisasi-organisasi sekular. Perbezaannya merangkumi manhaj atau methodologi, merangkumi tabiat dan ciri-ciri, merangkumi pencetus motivasi amal dan pengorbanan dan merangkumi penggerak dan pekerjanya.

Kejayaan gerakan Islam tidak boleh diukur dengan kekuatan dan jumlah bilangan anggotanya sahaja tetapi kejayaannya berdasarkan sejauhmana tersebar luasnya akhlak imaniah, kebersihan jiwa dan bertambahnya istighfar dan taubat di kalangan anggotanya. Lebih banyak ciri-ciri ini menerajui amal Islami bermakna kejayaan semakin hampir.

Kejayaan gerakan Islam diukur sejauhmana ia mampu menggerakkan masyarakat ke arah peng’islah’an tetapi mereka tidak akan berjaya selagi gerakan Islam itu tidak mampu membentuk dan mentaujih mereka sendiri ke arah kebaikan. Pembentukan diri dan harakah bermula dengan penonjolan sifat wara’ dan menjauhi syubhat. Kerana sifat taqwa yang merangkumi sesebuah jamaah akan menjadi cahaya memandu manusia kepadanya dan membawa sokongan masyarakat kepadanya.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .