Wednesday, March 30, 2011

PERINGATAN UNTUK PENDAKWAH

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Hari ini (30 Mac 2011), ILMI sekali lagi menganjurkan program bulanan, Majlis Pengukuhan Ilmu(sebelum ini dipanggil usrah) untuk warga KAGAT di sekitar PD dan seremban. Untuk kali ini program telah dipenuhi dengan ceramah oleh Ustaz Mohd Sabri Awang , pensyarah dari UNITI. Tajuk yang dibincangkan ialah ‘peringatan untuk pendakwah. Ya, tajuk itu tepat sekali kerana anggota KAGAT pada umunya adalah pendakwah, daie, ustaz, agamawan atau panggilan apa saya tetapi merujuk orang yang dikaitan dengan dakwah dan agama. Antara perkara yang telah ditekankan oleh penceramah berkaitan dengan pendakwah iaitu cabaran semasa di kalangan para pendakwah.

PERKARA-PERKARA YANG MESTI DIATASI OLEH PENDAKWAH

Perkara ini tidak seharusnya berlaku kepda mereka yang menggabungkan diri dalam jamaah Islam. Sikap-sikap negatif byang dimaksudkan ialah:
i : Mengutamakan masalah peribadi melebihi tugas, kerja atau kepentingan organisasi.
ii : Hanya melakukan kerja-kerja yang boleh memberi keuntungan peribadi.
iii : Hilangnya sifat At-Ta’awun .
iv : Tidak sanggup berkorban.

Masalah pergaulan. Fenomena ini begitu ketara sekali berlaku di kalangan anggota jamaah dan seharusnya di beri perhatian yang sungguh-sungguh untuk mengatasinya.Termasuk di dalam perkara ini ialah :
i : Kurangnya ukhuwwah di kalangan anggota jamaah.
ii : Mu’amalat yang tidak baik.

Ananiah. Ananiah dalam konteks ini bermaksud, keinginan seseorang anggota jamaah untuk menunjuk-nunjuk diri rajin bekerja apabila berada di hadapan masyarakat bertujuan untuk mengejar gelaran semata-mata dan apabila mendapat status yang baik, maka berusahalah terus untuk mengekalkan kedudukan tersebut dengan menolak setiap individu yang cuba menandingi dan menghancurkan setiap peribadi yang boleh mengancam dan merebut tempatnya. Ianya berpunca dari sifat kasihkan dunia dan akan melahirkan sifat hasad dan dengki.

Mengikut hawa nafsu,mementingkan dunia dan tertarik hanya dengan pendapat sendiri.Sifat-sifat ini perlu dihapuskan dari diri mereka yang berada dalam organisasi Islam.
Syakhsiah yang lemah. Anggota jamaah seharusnya menyedari bahawa mereka adalah da’ie Ilallah yang menyeru masyarakat kembali kepada Islam. Jadi,sebelum menerjunkan diri ke arena perjuangan, maka mereka perlulah memperbaiki diri sendiri sebelum memperbaiki diri orang lain. Akibat dari kelemahan syakhsiah ini,maka timbulnya anggota-anggota yang mempunyai sifat-sifat berikut:
i : Tidak beramal dengan apa yang diperkatakan.
ii : Tidak mempraktikkan ajaran islam dalam kehidupan seharian.
iii : Kurangnya kesedaran dan malas serta cuai dalam melaksanakan kewajipan yang dituntut.

Tidak dapat menjadi qudwah hasanah. Pendokong harakah perlu menjadi qudwah dan uswah kepada mad’u kerana ianya amat mempengaruhi mereka.Tanpanya akan menyebabkan mad’u menjauhi dakwah yang dibawanya dan adakalanya boleh memberi fitnah kepada harakah yang didokonginya.

Kurangnya kepatuhan kepada kepimpinan dan organisasi. Perkara ini berlaku kerana beberapa faktor.Kadangkala ianya berpunca dari anggota ataupun mungkin juga kepimpinan atau organisasi itu sendiri.

CARA PENYELESAIAN

Bagi mengatasi penyakit ini,para anggota perlulah diingatkan betapa buruknya sifat ini kepada seorang da’ie kerana diantara syarat awal kejayaan seorang da’ie itu ialah sifatnya yang suka memberi khidmat dan menolong orang lain serta bekerja untuk menyempurnakan keperluan mereka dengan mengenepikan kepentingan diri sendiri. Islam sendiri menganjurkan kepada At-Ta’awun dan menjauhi sifat-sifat yang telah di-nyatakan.Kalau kita perhatikan kisah para sahabat,disana terdapat banyak kisah yang menggambarkan bagaimana beratnya pengorbanan yang mereka telah lakukan. Segala pengorbanan itu berbentuk tenaga,harta benda,waktu dan juga jiwa dan raga.

Para pendokong Islam mestilah menyedari bahawa mengenepikan diri sendiri, sanggup berkorban harta benda,tenaga,waktu dan jiwa adalah merupakan pendahuluan yang membantu kepada kejayaan kerja-kerja amal jamai’e. Umat Islam adalah umat yang memerlukan pengorbanan yang sedemikan rupa sehingga mereka berjaya mewujudkan kerja-kerja amal jama’ie yang berupaya menghasilkan cita-citanya.

Untuk mengatasi masalah ini,maka perlulah dilakukan beberapa perkara. Diantaranya ialah:
i : Mengadakan program ziarah yang berterusan.
ii : Menggalakkan anggota untuk membiasakan diri bagi menghadiri program-program dan tempat-tempat umum.
iii : Perlunya tazkirah,nasihat yang berterusan dan tunjuk ajar dengan cara yang sewajarnya.

Oleh kerana penyakit ini berhubung kait dengan permasalahan hati,maka cara untuk mengatasinya adalah sebagaimana yang disebut oleh Hujjatul Islam Al-Imam Ghazali r.a.m dalam kitabnya Ihya Ulumuddin di dalam bab merawat penyakit hati.Ianya boleh diatasi dengan tiga perkara:

i : Guru yang mursyid.
ii : Sahabat yang sholeh.
iii : Serangan dan kritikan dari musuh.

Untuk mengatasi penyakit mengikut hawa nafsu, anggota KAGAT perlu dan sentiasa di bekalkan dan di ingatkan dengan firman Allah s.w.t :

"Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri dari keinginan hawa nafsunya". (79 : 40)

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .