Sunday, April 17, 2011

MENGURUS AMANAH UMAT

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Isu kepimpinan selalu diperdebat dan dibincangkan di mana-mana. Namun sebagai warga negara dan juga sekaligus sebagai umat Islam, kita berkewajipan mendukung dan menyokong setiap langkah kepimpinan yang ingin memajukan agama, bangsa dan negara mengikut landasan yang betul dan berteraskan Islam.

Dari sudut agama, masyarakat dinamakan sebagai umat dan pemimpin adalah imam. Kedua-dua perkataan tersebut, “imam dan makmum” diambil dari kata akar yang sama dengan erti ‘ sesuatu yang dituju”. Nabi Muhammad pernah bersabda yang bermaksud, “ Tidak diangkat seorang imam di dalam atau di luar salat kecuali untuk diikuti”.

Oleh yang demikian, menjadi kewajipan setiap umat atau masyarakat untuk mengikuti atau mentaati pemimpinnya walaupun ‘ imam itu seorang bekas hamba yang berkulit hitam”. Namun demikian sebagai imam atau pemimpin yang telah dilantik atau terlantik, ia berkewajipan untuk membela seluruh umat dan masyarakat tanpa gagal. Ini seperti yang pernah diucapkan oleh Saidina Abu Bakar ketika dilantik menjadi khlaifah dengan katanya, “ Yang lemah di antara kamu, kuat di mata saya, hingga saya menyerahkan kembali hak kepadanya; dan yang kuat di antara kamu , lemah di mata saya, sehingga saya mengambil kembali hak orang lain yang ada padanya”.

Oleh yang demikian para pemimpin, ketua atau imam perlu sentiasa menghayati firman Allah dalam sarah An-Nisa’ 4: 58 yang bermaksud,

“ Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala jenis amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya), dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, (Allah menyuruh) kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan (suruhanNya) itu memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa mendengar, lagi sentiasa melihat”.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .