Thursday, April 14, 2011

PROGRAM PEMBINAAN MENTAL DAN KEROHANIAN ISLAM DALAM ATM

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Beberapa hari lagi KAGAT akan menyambut ulangtahun penubuhannya kali ke 26. Oleh yang demikian adalah wajar dan penting sekali untuk seluruh warga KAGAT menilai kembali usaha-usaha dan gerak kerja yang telah dijalankan dalam usaha-usaha penghanyatn Islam atau lebih tepat lagi program pembinaan mental dan kerohainiamn dalam ATM.

KAGAT pada umumhya bertanggungjawab untuk memberikan pendidikan dan penghayatan Islam yang lebih kukuh kepada setiap warga negara Malaysia yang beragama Islam yang masuk berkhidmat dengan perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia. Untuk itu, KAGAT telah mengusahakan satu dasar yang dinamakan Dasar Pembinaan Mental dan Kerohanian Islam. Melalui dasar ini setiap anggota Tentera Malaysia yang beragama Islam. Dalam setahun setiap anggota diwajibkan menerima pendidikan dan program penghayatan Islam sebanyak 857 jam bagi tujuan pembinaan mental dan spritual Islam dengan bimbingan-bimbingan dan panduan-panduan tertentu yang akan dikeluarkan dari semasa ke semasa (PMAT 9/91).

Melalui dasar yang telah diwartakan ini, terdapat dua bentuk pembinaan yang dibentangkan dalam dasar ini sebagai tambahan kepada dasar latihan jasmani yang sedia ada, bertujuan melahirkan perajurit yang memiliki ketahanan fizikal, mental dan spiritual. Bentuk pembinaan tersebut adalah seperti berikut menguasai perkara-perkara berikut:

a. Ketahanan mental, melalui pengisian ilmu pengetahuan Islam yang mencakupi ilmu-ilmu fardu ain dan ilmu-ilmu fardu kifayah.

b. Ketahanan spritual latihan dan penghayatan amal Islam yang sahih dan tepat.

Ketahanan Mental

Dalam aspek ketahanan mental, setiap anggota Islam yang berkhidmat dalam perkhidmatan Angkatan Tentera Malaysia, boleh dan mampu melaksanakan tuntutan fardu ain dan fardu kifayah dengan betul dan sempurna. Perlakuan, perbuatan atau amalan menyeleweng dari ajaran agama adalah tidak dibenarkan dalam Angkatan Tentera Malaysia, oleh itu selama seseorang anggota itu berkhidmat dengan perkhidmatan tentera mereka diwajibkan:

a. Memiliki fikiran keislaman yang matang dan mantap serta bersih dari sebarang unsur-unsur negatif yang terpelihara dari terpengaruh dengan aliran-aliran pemikiran salah yang menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenarnya.

b. Menerima pendidikan-pendidikan asas keislaman yang merangkumi perkara-perkara berikut:

i. Pendidikan asas fardu ain.
ii. Pendidikan asas fardu kifayah.
iii. Pendidikan jihad.
iv. Pendidikan kekeluargaan.
v. Pendidikan akhlak.
vi. Pendidikan kepimpinan.
vii. Pendidikan al-Qur’an dan Sunnah.
viii. Pendidikan ibadah.
ix. Pendidikan tamadun Islam.
x Tasawwur Islam.

Semua pusat latihan, formasi, dan pasukan hendaklah wajib menyediakan masa tidak kurang dari 857 jam setahun untuk membolehkan anggota-anggota di bawah pemerintahan mereka mendapat pendidikan Islam seperti yang telah ditetapkan.

Ketahanan kerohanian

Dalam aspek ketahanan kerohanian semua anggota tentera Malaysia yang beragama Islam, di sepanjang perkhidmatan akan diberikan latihan dan pendidikan agar menjadi tentera yang mempunyai ciri-ciri berikut:

a. Muslim
b. Mukmin
c. Muhsin

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .