Sunday, April 3, 2011

DAKWAH DAN PENDEKATAN LATIHAN

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Program dakwah juga adalah program latihan atau kini selalu disebut sebagai ‘training’. Latihan yang baik ialah satu proses menambahkan ideologi dan penglibatan organisasi secara progresif. Latihan juga merupakan satu sistem untuk memperoleh kemahiran yang berkaitan dan memperkenalkannya secara berterusan untuk menambah dan meningkatkan tahap kemahiran. Berdasarkan tujuan tersebut, program latihan yang baik serta progresif memerlukan bahan latihan atau modul yang lebih sofistikated.

Program latihan yang efektif mestilah mempunyai ciri-ciri perancangan yang berterusan. Keadaan latihan berterusan juga akan memastikan para pelatih tidak sahaja berdiam diri, tetapi perlu meningkatkan keupayaannya. Selain dari itu, program latihan yang dilakukan secara berterusan juga dapat memberikan peluang kepada pihak pengurus latihan membuat penilaian terhadap peserta dan juga tempat latihan.

Dalam konteks usaha-usaha dakwah, kita biasanya berhadapan dengan audience kumpulan sasaran dewasa. Oleh yang demikian sebagai pendakwah kita juga perlu memahami kaedah pembelajaran dewasa yang mungkin dapat membantu usaha-usaha dakwah yang dilakukan. Antara aspek keberkesanan bahan latihan pembelajaran dewasa ialah:

a. Menarik. Bahan pengajaran mesti menarik dan dapat merangsang sasaran dewasa terhadap bahan pengajaran yang disampaikan.
b. Berhubungkait. Memastikan maklumat yang ingin disampaikan mempunyai hubungan dengan apa yang telah mereka ketahui dan juga memastikan maklumat tersebut adalah baru kepada mereka dan benar bermakna serta dapat meningkatkan kebolehan dan kemahiran sasaran.
c. Memudahkan. Bahan yang disampaikan mudah dan tidak menyusahkankan atau berbelit-belit sehingga sukar untuk difahami.
d. Pengukuhan. Pengukuhan dalam pembelajaran boleh dilakukan dengan sedikit latihan dan berkait dengan diri dan seterusnya membuat kesimpulan dengan bentuk poin dan mengingatkan sasaran dapat meneruskan latihan-latihan secara individu dan berterusan.

Semoga dakwah yang disampaiakn dapat dfahami serta berterusan diamalkan oleh sasaran dan kita sebagai pendakwah, mudah-mudahan dapat digolongakan dari sebahagian insan yang sentiasa menyarankan amal makruf dan nahi mungkar seperti mana firman Allah dalam surah Ali-Imran ayat 104 yang bermaksud,

" Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya".

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .