Saturday, April 23, 2011

PENGURUS PROFESIONAL DAN AMANAH

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Pada 21 April yang lalu penulis diberi peluang untuk menyampaikan ceramah kepada para penuntut program sarjana pengurusan di Institut Latihan Pegawai Kanan Tentera Darat (INSPEKA). Ceramah yang bertajuk ’Pengurusan konvensional dan pengurusan Islam: Satu perbandingan".

Pada umumnya isi ceramah tertumpu kepada fakta-fakta perbandingan kedua-dua jenis pengurusan tersebut dengan mengambil pendapat dari tokoh-tokoh penmgursan Barat dan Islam. Penulis juga menyarankan agar seseorang itu tidak terus menolak kebaikan-kebaikany ang dibawa oleh pengurusan moden atau Barat ke dalam praktis pengurusan hari ini. Para pengurus Islam boleh mengambil teknik dan pendekatan pengurusan Barat selagi prinsip dan tenik tersebut tidak bercanggah dengan Islam. Dalam hal ini bermakna pengurusan Islam tidak menolak bulat-bulat mana-mana prinsip dan teknik pengurusan konvensional yang tidak bertentangan dengan Islam.

Selain dari itu apa yang ingin penulis sampaikan kepada para peserta ialah berkaitan dengan pembinaan para pengurus yang mempunyai sifat dan ciri al-qawiul-amin , yang bermaksud al-Qawiy (kuat merujuk kepada professional) dan al-Amin (amanah). Dengan kata lain matlamat akhir atau end product yang ingin dilahirkan dari sistem pengurusan Islam ialah para pengurus yang mukmin dan professional iaitu yang menpunyai nilai-nilai yang baik (sifat mahmudah)serta mempunyai kepakaran dan ketrampilan. Kesemua ini dapat dicapai dengan banyak fikir (membaca, mengkaji, menyelidik) dan zikir( secara sedar, memahami dan mengambil iktibar secara langsung dari ayat-ayat Allah). Ini bertepatan dengan firman Allah dalam ayat 191 surah Ali Imran yang bermaksud,

“Orang-orang yang menyebut dan berzikir mengingati Allah semasa mereka berdiri, duduk dan berbaring dan mereka pula berfikir tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata)’ wahai tuhan kamni, tidaklah engkau menjadikan semuanya ini dengan sia-sia, Maha suci engkau maka peliharalah kami daripada azab neraka”.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .