Tuesday, April 26, 2011

MENINGKATKAN PRESTASI ORGANISASI MENERUSI PENYELIDIKAN

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Semenjak kelmarin (25 Apr) penulis bersama sekumpulan penyelidik yang ditugaskan oleh organisasi untuk menyiapkan laporan penyelidikan, tugas yang telah dilaksanakan sejak Julai 2010 yang lalu.

Seperti yang sedia maklum, penyelidikan dapat digolongkan kepada pelbagai jenis ragam, sesuai dengan kriteria dan kepentingannya. Dari segi tujuan, penyelidikan terbahagi kepada eksploratif, pengembangan atau verifikatif. Dari segi pendekatan pula, penyelidikan mungkin dalam bentuk longitudinal atau cross sectional. Namun penyelidikan secara umum dibezakan kepada kualitatif dan kuantitatif.

Penyelidikan kini sudah menjadi tugas yang utama kepada ahli akademik dan juga kepada organisasi yang ingin maju dan juga yang ingin meningkatkan prestasinya supaya tidak sekadar 'suam-suam kuku'. Ilmu baharu diterokai dan ilmu yang sedia ada dikembangkan menerusi penyelidikan. Penyelidikan tidak dilakukan semata-mata untuk memperoleh maklumat atau kesan sesuatu perkara, tetapi ia sudah menjadi kerja yang perlu dilakukan. Justeru, keterampilan dalam menjalankan penyelidikan kini benar-benar diperlukan oleh ahli akademik, organisasi apatah lagi penyelidik.

Atas kesedaran inilah organissai tempat penulis berkhidmat mengambil inisatif untuk melakukan penyelidikan bagi mengukur sejauh manakah usaha-uasaha yang dilakukan selama ini berkesan dan sampai kepada khalayak dengan tepat dan memenuhi kehendak khalayak.

Dis amping itu perkampungan selama tiga hari di negeri 'baba dan nyonya' ini, telah memberi peluang kepada penulis dan rakan-rakan menyelami lebih mendalam lagi dunia penyelidikan serta memahirkan diri dengan cara yang sistematik bagi penyediaan laporan penyelidikan yang baik daripada guru-guru kami yang sentiasa membantu dan membimbing. Terima kasih kepada Dr Zainurin, Dr Johary, Dr Sheikh Ismail, Dr Kamal Basha dan juga tidak ketinggalan Dr Sahari. Terima kasih dan barakallah,

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .