Friday, April 8, 2011

WASIAT ULAMA SALAF

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Kita selalu mendengar perkataan ‘wasiat’. Berdasarkan takrif dari beberapa kamus arab, wasiat dapat ditakrifkan sebagai ‘ perkara penting berhubungan dengan sesuatu hal” (Kamus munjid: 1986). Dalam konteks dakwah wasiat dapat dimaksudkan dengan ucapan berupa arahan (taujih) Kepada orang lain (mad’u) terhadap sesuatu perkara yang belum atau akan terjadi ( Quraish Shihab: 2000).

Berdasarkan kitab-kitab yang muktabar, para ulama salaf telah memberikan wasiat pada tahap yang tinggi sebagai kaedah dakwah di kalangan mereka pada waktu itu. Antara wasiat ukama salaf yang telah memberikan wasiat dan boleh kita ambil iktibar adalah seperti berikut:

Wasiat Ali bin Abi Talib. Ali bin Abi Talib pernah mewasiatkan Kepada Kumail bin Ziyad dengan katanya. “Wahai Kumail, sesungguhnya hati adalah bekas dan hati yang paling baik adalah hati yang sedar. Maka jagakan hati seperti mana yang aku wasiatkan”.

Wasiat Sufyan al-Thauri Kepada al-Khawash. “Janganlah engkau menjadi orang yang ingin ucapannya diamalkan, ucapannya disebar luaskan dan ucapannya didengarkan akan tetapi ia sendiri tidak melakukan”.

Wasiat Umar Abdul Aziz. Khirasy berkata bahawa Umar Abdul Aziz menulis surat kepada seseorang dan di dalamnya tertulis, “ Sesunguhnya aku mewasiatkan kepadamu agar engkau bertaqwa kepada Allah , mengikut sunnah Rasul dan meningalkan semua bidaah yang diciptakan para pembuat bidaah selepas nabi”.

Begitulah antara wasiat ualama soleh yang pada asasnya adalah interpretasi dari al-Quran dan as-sunnah yang perlu kita renung dan hayati bersama.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .