Friday, April 1, 2011

VISI DAN MISI DAKWAH ISLAMIAH

Oleh; Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Setiap organisasi ada visi dan misi. Begitu juga dengan agenda dakwah yang turut mempunyai visi dan misi. Visi dakwah ialah untuk memastikan terlaksananya ubidiyah lillah iaitu manhaj Allah ditegakkan di muka bumi ini. Menurut Dr Abd. Hamid al-Ghazali dalam kitab Haula Asasiyat Masruk Islami li Nahdatil al-Ummah dakwah adalah proses membina peradaban, projek ketamadunan manusia. Selanjutnya, Imam Al-Bana telah menggariskan agenda utama dakwah dalam risalah Ta’lim iaitu :

1. Islahul nafs (Membaiki diri).
2. Takween Bait Muslim (Membentuk keluarga Islam).
3. Irsyadul Mujtamak (Memimpin masyarakat).
4. Tahrirul watan ( Membebaskan negara )
5. Islahul hukumah ( Membetulkan kerajaan).
6. I’adah Al-kiyan ad-dauli ( mengembalikan keupayaan negara).
7. Ustaziyatul alam ( Megetuai dunia).

Oleh yang demikian dalam memastikan visi dan misi dakwah berjaya, pelaksanaan strategi dakwah secara bersepadu, mempunyai strategi dan matlamat yang jelas amat diperlukan. Miswan Thahadi menyatakan gerakan dakawah secara massa yang melibatkan para daie ke dalam pelbagai aktiviti masyarakat dan segala bidang kehidupan politik, ekonomi, teknologi dan sosial amat penting dan ini akan dapat melakukan tranformasi masyarakat dan individu muslim menuju suasana sosio-budaya yang Islamik. Ini bermakna para daie bergerak bersama masyarakat untuk terlibat membangun pelbagai aspek kehidupan, ekonomi,budaya,sosial,pendidikan dan sebagainya.

Dari aspek strategi struktural pula ialah penyebaran para kader-kader dakwah ke dalam bidang perundangan,eksekutif,penggubalan polisi dalam kerangka membangun dan memimpin umat melalui mekanisme perlembagaan dan politik. Tujuannya ialah membangunkan sistem, membuat polisi-polisi dalam rangka pembinaan dan perubahan ummah . Kedua-dua strategi ini perlu saling mengukuh antara satu sama lain, bagi mencapai visi dan misi dakwah. Untuk menggerakkan perkara ini, ia mesti dipelopori dan dipimpin oleh pemimpin yang mempunyai visi dan misi Islam.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .