Saturday, April 30, 2011

BERGURU PADA BINATANG

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Beberapa hari lalu penulis berkesempatan membaca buku Baha Zain (2000) bertajuk Berguru pada binatang'. Antara lain beliau menyatakan kita boleh belajar sesuatu dari pelbagai sumber yang ada disekeliling kita termasuk haiwan. Hakikat kehidupan haiwan dengan pelbagai rupa dan resminya yang aneh sewaktu makan, berjalan, berjuang dan sebagainya boleh kita lihat dan perhatikan secara sengaja atau tidak sengaja dalam kehidupan kita seharian.

Binatang bertindak mengikut naluri dan lebih bersifat mekanikal. Ini membezakannya daripada manusia di samping perbezaan-perbezaan lain yang ketara seperti bahasa dan kebudayaan yang diamalkan oleh manusia.

Manusia boleh memanfaatkan kehidupan haiwan sepanajang hayatnya sebagai sumber makanan, alat pengangkutan, penjaga keselamatan, hibiran dan lain-lain. Perhubungan antara manusia dan haiwan atau binatang banyak tergambar dalam cerita-cerita silam, penglipur lara, satira dan peribahasa. Dunia haiwan dan dunia manusia seolah-olah serupa dan saling bergantungan. Bagi anak-anak, cerita-cerita haiwan adalah suatu realiti dalam imaginasi mereka. Selain dari itu manusia yang ingin menunjukkan kebenaran, kebaikan atau mendidik selalu menampilkan dunia haiwan sebagai perbandingan, kiasan serta contoh. Semoga kita dapat mengambil iktibar dan kebaikan dari makhluk Allah ini dan meninggalkan tabie keji binatang dan jangan jadikan amalan dalam kehidupan seharian. Fikir-fikirkanlah..

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .