Saturday, April 23, 2011

NYATA DAN TERSELINDUNG

Oleh: Dr Burhanuddin Abdul Jalal

Ramai orang beranggapan bahawa kualiti ibadah hanya ditentukan oleh syarat, rukun dan kekhusyukan dalam pelaksanaannya. Umpamnaya solat yang berkualiti adalah didahului dengan wuduk yang sempurna, suci pakaian, tempat ibadah dan juga sempurna segala rukun dan syaratnya. Persoalannya adakah begitu?

Dalam hal ini Saad bin Abi Waqas r.a telah bertanya Kepada Rasulullah tentang apakah rahsia agar ibadah dan doa-doanya diterima oleh Allah SWT. Rasulullah menjawab, “Perbaikilah apa yang kamu makan, wahai Saad”. (Hadis Riwayat Tabrani).

Berdasarkan hadis tersebut, apa yang hendak disampaikan oleh Rasulullah ialah bahawa kebanyakan manusia cenderung untuk memerhatikan ‘kulit luar’ tapi lupa kepada perkara-perkara yang lebih penting dan fundamental.

Setiap muslim tahu bahawa solat atau haji perlu dilakukan dengan pakaian yang suci bersih tetapi betapa ramai di antara umat Islam yang lupa dan lalai bahawa makanan yang diperoleh dari cara-cara yang salah juga akan menyebabkan segala doa, ibadah dan munajat kita kepada Allah akan tertolak. Oleh yang demikian marilah kita fikir-fikirkan.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .