Wednesday, April 7, 2010

APA ITU SPRITUAL COMBAT POWER?

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal


Kekuatan sesebuah angkatan tentera itu dapat dibina dari pelbagai aspek kekuatan dan kekuatan itu pula dapat dilihat dari pelbagai sudut dan aspek. Dari segi bahasa ”kekuatan” bermaksud: ”Tenaga, daya, kekuasaan, keteguhan dan kekukuhan. Tempur bermaksud berjuang, berperang.” Manakala ”spiritual” pula bermaksud: ”mengenai roh, kejiwaan atau bersifat rohaniah, kerohanian” (Kamus Dewan 2005).

Dari segi istilah kekuatan tempur spiritual (”spiritual combat power”) bermaksud: ”Elemen berkaitan roh dan kejiwaan atau kerohanian yang menjadi pendorong dalam perjuangan dan peperangan bagi mencapai matlamat yang dicita-citakan”. Dalam ertikata yang lain ia juga boleh didefinisikan sebagai: ”Semangat juang atau ”spiritual strength” iaitu kekuatan tersembunyi yang wujud dalam diri anggota tentera yang mampu bertindak sebagai penggerak yang menjadikan mereka tabah dan berani mengharungi apa jua bentuk kesusahan, kepayahan dan bahaya meskipun tekanan perang bertambah iaitu sebagaimana yang dinyatakan oleh Brigedier Jeneral Hazim Abdul Qahar al-Rawi:

“A secret power that exists within military personnel which acts as a ‘driving force’ to keep them steadfast and courageous in any kind of hardship, difficulty, or danger, despite the increased degree of pressure during battle.”


Anggota tentera yang berkualiti memerlukan satu pengisian yang jelas dan bersepadu dari aspek fizikal, mental dan spiritual. Kekuatan fizikal akan menjamin daya mobiliti dan kepantasan bertindak khasnya sewaktu semasa operasi dan peperangan. Kekuatan mental pula menjadi faktor penentu ketahanan seseorang anggota menghadapi ujian semasa mengharungi situasi gawat dan getir (“combat stress”) dan sebagainya. Kekuatan spirituil menjamin wujudnya daya tempur (“spiritual combat power”) operasi dan latihan dan ia sekali gus menjadi benteng yang kukuh.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .