Wednesday, April 28, 2010

MEMAHAMI DAN MELAKSANA DAKWAH BIL HAL

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Istilah dakwah bil hal amat popular di kalangan umat Islam di Malaysia dan nusantara. Apakah yang dimaksudkan dengan dakwah bil hal itu? Pada pengerttian istilah dakwah bil hal merujuk kepada ungkapan lisan al-hal afsah min lisan al-maqal (bicara realiti keadaan, lebuh berkesan daripada bicara yang diucapkan). Pada hakikatnya dakwah bil hal adalah pelaksanaan dakwah bil qudwah (keteladanan) dan dakwah bil amal (perbuatan). Dengan kata lain dakwah bil hal adalah dakwah yang dilakukan melalui penampilam kualiti peribadidan aktiviti-aktiviti yang secara langsung menyentuh keperluan masyarakat. Menurut Ali Yaakub Matondang (2006), Dakwah bil hal sebagai satu manhaj atau pendekatan dakwah sosial (manhaj al-amal ma’a al-jamaah), perlu menjadikan kaedah-kaedah yang telah dilakukan oleh Rasulullah s.a.w sebagai garis panduan. Terdapat lapan kaedah dakwah sosial yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w iaitu:

a. Komitmen dan jati diri pendakwah (thiqah al-dai’iyyah).
b. Matlamat dan objektif yang jelas (tahdid al-hadaf).
c. Memahami situasi dan keadaan masyarakat (al-taaruf ala tabi’at al-mujtama’).
d. Penyediaan kepimpinan (tarbiyyah qiyadiah).
e. Penyampaian dakwah secara jelas ( al-ard al-wadih).
f. Menciptakan keunggulan dan daya penarik dakwah (ijad istiqtab hawl al-dakwah).
g. Moral dan akhlak mulia ( al-suluk al-mutabiq li al-mabadi’).
h. Sabar dan tabah menghadapi cabaran ( al-sabr wa al-tahammul).

Kaedah-kaedah yang di atas merupakan tonggak yang kukuh dalam mengaplikasikan dakwah terutama dalam melaksanakan dakwah bil hal. Selain dari itu dalam pelaksanaan dakwah bil hal ia memerlukan pendekatan yang sesuai dengan keadaan yang dihadapi. Di antaranya ialah pendekatan dalam bentuk berikut:

a. Taui’yyah (kesedaran). Ini bermaksud mengarahkan kesedaran agar sumbangan dakwah semakin jelas. Dengan demikian kerja-kerja dakwah menjadi lebih bertenaga, efisien dan produktif, kerana masyarakat atau golongan sasar telah menyedari potensi yang ada serta memiliki orientasi yang jelas dan ini akan memudahkan golongan sasar di arah untuk melakukan kebaikan-kebaikan.
b. Irsyad (bimbingan). Ini bermaksud memberi bimbingan sehingga masyarakat tidak terjebak dalam ranjau-ranjau kesesatan serta berada di jalan yang benar. Mampu menghadapi rintangan secara bermaruah, tidak pesimis dan tidak berputus asa dalam menghadapi sebarang situasi.
c. Himayah (perlindungan). Ini bermaksud memberikan perlindungan terhadap nilai-nilai murni sehingga tidak dicemari oleh tingkah laku menyimpang dan juga memberikan perlindungan kepada golongan sasar dari segala bentuk kezaliman.
d. Tanmiyyah (pembangunan). Bermaksud pembangunan dan pengembangan kehidupan masyarakat ke arah kemajuan yang membawa kepada kecemerlangan dan kebahagiaan mental dan fizikal, dunia serta akhirat.

Oleh yang demikian adalah wajar suatu tindakan drastik perlu diambil terhadap kaedah dan pendekatan dakwah yang dilakukan oleh semua pihak selama ini, kerana tahap penghayatan Islam masyarakat awam secara keseluruhannya tidak banyak berubah kerana masih belum pencapaian tahap mukmin dan muhsin seperti yang menjadi harapan kita bersama.

1 comment:

Anonymous said...

assalamualaikum dr. mengenai dakwah bil hal. dakwah bil hal ni bermaksud dakwah melalui akhlak yg mulia atau mengikut 'hal' yakni keadaan atau situasi mad'u atau masyarakat sendiri? apa kaitan dakwah bil hal dengan akhlak sedangkan hal bermaksud keadaan? mohon penjelasan dr. terima kasih :)

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .