Sunday, April 4, 2010

ILMU DAN ULAMA


Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Siapakah ulama? Pada umumnya ulama merupakan kunci kepada kefahaman. Pada zaman dahulu ulama adalah 'kunci' untuk memahami sesuatu bagaimana para sahabat mengamalkan Islam, para sahabat kunci kepada kefahaman apa yang diucapkan oleh Rasulullah, Rasulullah itu pula kunci kepada Quran. Ayat Quran datang dari Allah. Apa yang Quran nyatakan itu semua kunci semata. Berhajat pada Rasulullah, berhajat pada para sahabat, berhajat kepada ulama’ untuk menjelaskan apa yang dimaksudkan oleh Allah. Kerana itu tanggungjawab ulama’ amat besar.
Imam Abu Hanifah dikisahkan pernah melihat seorang anak kecil memakai ‘terompah’ yang besar (bukan saiznya), ketika mengambil wudhuk. Lalu Imam Abu Hanifah berpesan ‘wahai anak kecil, berhati-hati nanti tergelincir’. Lalu budak itu menjawab, ‘Baiklah Imam, engkau juga perlu berhati-hati kerana jika aku tergelincir, hanya aku sahaja yang jatuh, tetapi engkau jika tergelincir, ramai manusia lain yang akan tergelincir kerana engkau seorang Imam’. Imam Abu Hanifah menitiskan airmata apabila mendengar nasihat budak kecil itu.
Itu “notate bene” yang penting sebelum kita mula bercakap tentang ilmu. Ingatlah pesan Rasulullah dalam haji wida’.


خذوا العلم قبل أن يقبض أو يرفع " فقال أعرابي : كيف يرفع ؟ فقال : ألا إن ذهاب العلم ذهاب حملته . ثلاث مرات
Ambil lah ilmu sebelum ianya disentap/diambil atau diangkat. Maka bertanya seorang a’rabi ‘bagaimana ilmu itu diangkat’ Maka Rasulullah menjawab, ‘tidak lain tidak bukan, perginya ilmu itu dengan perginya orang yang memikulnya’ dan baginda mengulangnya sebanyak 3 kali.


Barangkali petikan ini dapat menbginsafkan kita bersama.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .