Friday, April 2, 2010

MEMBINA INTELEKTUAL

Oleh: Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Dr. Ali Juraisyah (1986) dalam bukunya Hadhir Al-‘Alam al-Islami, telah menjelaskan tentang situasi umat Islam masa kini dari aspek geografi, pemikiran politik, sosial dan ekonomi. Beliau menjelaskan bahawa terdapat beberapa masalah kritikal yang melanda umat Islam ada hari ini seperti masalah negara umat Islam yang dijajah oleh pihak lain seperti negara Palestin, Iraq, Afghanistan dan beberapa negara Islam lain yang juga turut terancam Selain dari itu pemikiran umat Islam turut tercemar dengan pengaruh pemikiran Yahudi dan Nasrani khususnya yang menyerang golongan belia.

Dari aspek politik pula Dr. Ali Juraisyah menyatakan bahawa umat Islam telah kehilangan kekhalifahan Islam dan tersebarnya kuasa imperialis baru di negara-negara umat Islam hasil dari gerakan kuasa Barat dengan cara menempatkan kepimpinan dari kalangan umat Islam yang bekerja untuk musuh-musuh Islam seperti Musthaffa Kamal Atartuk. Selain dari itu negara-negara lain seperti Amerika Syarikat juga kini sedang menguasai negara-negara Islam dengan melantik pemimpin negara umat Islam yang dikuasai oleh Amerika dan juga Yahudi (Dr. Ali Juraisyah: 23).

Dalam aspek sosiologi umat Islam pula Dr. Ali Juraisyah berpendapat bahawa pada hari ini, individu Islam, institusi keluarga, institusi masyarakat tidak lagi memenuhi syarat untuk menjadi pembentuk masyarakat Muslim yang ideal. Komuniti Islam di negara-negara Islam kini telah menjadi pendua kepada kehidupan masyarakat Barat (Dr. Ali Juraisyah: 68). Begitu juga dalam aspek ekonomi, di mana keadaan ekonomi umat Islam amat menyedihkan. Pendapatan per kapita umat Islam amat rendah sekali. Aspek ekonomi negara-negara umat Islam masih di belakang negara-negara musuh Islam dan dunia Islam masih belum mampu membina prestasi ekonomi yang membanggakan Dr. Ali Juraisyah: 72).

Oleh yang demikian, dalam keadaan yang amat menekan ini beliau menyarankan agar umat Islam tidak pesimis, akan tetapi umat Islam hendaklah bersatu, menggerakkan cita-cita dari segi intelektual, dan melipat gandakan dalam usaha-usaha dakwah bagi membina kebangkitan semua Islam

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .