Friday, April 30, 2010

LIDAH TIDAK BERTULANG!

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Pencermah kuliah subuh di Surau Kampung Jiboi Baru pagi ini menyentuh tentang pentingnya menjaga lidah atau kepntingan menjaga mulut. Pepatah melayu ada berkata, " sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa". Pada umumnya juga lidah atau percakapan merupakan gambaran hati dan juga peribadi seseorang itu. Berdasarkan penelitian, masalah penjagaan lidah di kalangan masyarakat masih lagi di tahap yang rendah kerana dalam amalan dan percakapan mereka tidak menggambarkan penjagaan lidah yang sewajarnya bagi seorang Muslim. Ini adalah kerana kegagalan mereka untuk menjaga lidah yang merangkumi aspek berikut:

a. Percakapan yang tidak berguna Bercakap sesuatu yang tidak bermanfaat dan tidak diperlukan meskipun tidak berdosa (mubah) akan berakibat beratnya hisab di hari kiamat kelak. Ini adalah kerana menyibukkan diri dengan percakapan seperti itu bererti mensia-siakan masa, dan telah menggantikan ucapan-ucapan yang baik dengan ucapan yang lebih rendah. Rasulullah s.a.w bersabda, “Termasuk tanda baiknya keislaman seseorang adalah ia meninggalkan sesuatu yang tidak berguna baginya.” (HR Ibnu Majah dan Turmudzi).
b. Melibatkan diri dalam percakapan yang batil . Bercakap atau berbual tentang perkara yang berhubung dengan kemaksiatan, seperti menceritakan kisah perempuan, kesenangan orang fasiq dan lain sebagainya. Nabi bersabda, “Orang yang paling besar dosanya pada hari kiamat adalah orang yang paling banyak melibatkan diri dalam pembicaraan yang batil.” (HR Ibnu Abid Dunya).
c. Sering berbantahan dan perdebatan. Nabi saw bersabda, “Janganlah kamu mendebat saudaramu, dan janganlah kamu bersenda gurau dan janganlah kamu membuat janji dengannya lalu tidak kamu tepati.” (HR Turmudzi).
d. Memaksa orang lain atau orang bawahan membuat-buat kefasiqan dan mengatakan perumpamaan di luar batas kewajaran. Perkara-perkara ini termasuk perkataan yang tercela karena menyebabkan berlanjutan perbincangan, dan boleh menimbulkan salah faham. Nabi bersabda, “Akan datang suatu masa kepada manusia, mereka mengunyah pembicaraan dengan lidah seperti sapi mengunyah makanan dengan lidahnya.” (HR Ahmad).
e. Bercakap keji, jelik dan cacian.. Ia tercela dan dilarang karena menjadi sumber keburukan dan kehinaan, Nabi bersabda, “Mencaci-maki mukmin adalah kefasiqan, sedangkan membunuhnya adalah kekafiran.” (HR Bukhari Muslim)
f. Sumpah seranah. Ini bermaksud menyumpah atau melaknati binatang, benda mati atau manusia, kesemuanya itu adalah sifat yang tercela. Rasulullah s.a.w bersabda, yang bermaksud, “Orang mukmin itu bukan orang yang suka melaknat.” (HR Turmudzi).
g. Suka kepada nyanyian dan hiburan. Nyanyian atau syair yang baik atau yang tidak mengandung kata-kata yang dibenci adalah baik, tetapi nyanyian atau perkataannya buruk perlu ditinggalkan.
h. Senda gurau yang berlebihan. Senda gurau pada asasnya dibolehkan tetapi yang dibenarkan ialah ianya tidak menyakiti, tidak berbohong dan tidak berlebihan, sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Nabi.
i. Ejekan dan cemuhan. Perbuatan mengejek atau mencemuh orang lain juga sering berlaku dalam masyarakat . Dalam perkara ini Allah berfirman dalam Surat 49 : 11.

” Wahai orang-orang yang beriman! janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan yang lain, (kerana) harus puak yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasiq, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasiq (kepada seseorang) sesudah ia beriman. dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiqnya) maka merekalah orang-orang yang zalim.
j. Menyebarkan rahsia. Perbuatan ini juga sering dilakukan di kalangan anggota tentera, khususnya rahsia yang berkaitan dengan peribadi seseorang dengan tujuan untuk menjatuhkan diri atau reputasi orang lain atas kepentingan tertentu khusus dalam mengejar pangkat dan jawatan. Dalam hal ini nabi telah bersabda yang bermaksud, “Apabila seseorang berbicara dengan suatu pembicaraan kemudian berpaling dari isi pembicaraan tersebut adalah amanah.” (HR Abu Dawud dan Turmudzi)
k. Janji palsu dan berdusta. Perkara ini juga sering berlaku dalam kehidupan atau dalam kerjaya. Janji dan pembohongan dalam perkara-perkara tertentu banyak berlaku. Dalam aspek ini Rasulullah telah bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya dusta membawa kepada kederhakaan, sedangkan kederhakaan menyeret ia kepada neraka, dan sesungguhnya seseorang berdusta hingga ditulis di sisi Allah sebagai pendusta.” (HR Bukhari Muslim)
l. Mengumpat (Ghibah). Mengumpat atau ghibah adalah menyebut hal saudaranya dengan perkara yang tidak disukainya seandainya ia mendengarnya (baik penyebutannya dengan lisan, tertulis, isyarat atau dengan cara “memburukkan” seseorang untuk merendahkan saudaranya). Antara faktor atau penyebab ghibah antara lain ialah melepaskan kemarahan, bertolak ansur dengan kawan, membanggakan diri, dengki, bersenda gurau, ingin melepaskan diri dari perbuatan yang dituduh kepada dirinya, merendahkan teman, atau memburukkan orang lain.
m. Perbuatan lidah bercabang. Ini bermaksud percakapan atau perkataan yang bolak-balik antara dua orang berselisih dan kepada masing-masing ia mengatakan apa yang disetujuinya. Dalam hal ini Nabi pernah bersabda yang bermaksud, “Kalian mendapati di antara hamba Allah yang paling buruk pada hari kiamat adalah orang yang memiliki dua wajah. Ia datang kepada dua pihak dengan suatu persetujuan dan datang kepada pihak (lain) dengan persetujuan yang (lain pula).”
n. Sanjungan atau pujian yang berlebihan. Sanjungan atau pujian berlebihan mungkin akan mengakibatkan oleh enam kesan negatif; empat daripada terhadap orang yang menyanjung, dan dua lagi kepada orang yang disanjung. Penyakit atau kesan negatif terhadap orang yang menyanjung adalah :
• Berlebih-lebihan sehingga sampai kebohongan.
• Kemungkinan menutupi kesilapan dan kesalahan
• Kadang-kadang mengatakan hal yang tidak sebenarnya. Nabi bersabda,“Celaka kamu, kamu telah memenggal leher temanmu seandainya dia mendengarnya nescaya dia tidak akan beruntung.”
• Bila mendapat sanjungan tersebut membuat senang orang yang disanjung sedangkan ia orang zalim atau fasiq.
Penyakit atau kesan negatif terhadap orang yang disanjung adalah:
• Kesombongan dan ujub.
• Menyenangi sanjungan dan berpuas tau berasa hairan terhadap dirinya sendiri (ujub).
o. Kurang cermat dalam percakapan. Banyak bercakap dan kurang cermat bila berkata-kata juga berlaku di kalangan anggota. Jika ini tidak dijaga atau cermat ia merupakan ancaman yang berbahaya bagi seseorang kecuali jika lidahnya “fasih”, didukung ilmu yang luas, sifat warak, berhati-hati dan sentiasa berawas dengan ketat. Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud, “Barang siapa diam maka pasti selamat.” (HR Turmudzi)
p. Melibatkan diri secara tidak bijak terhadap beberapa perkara atau pertanyaan yang tidak berfaedah. Dalam perkara terdapat sebahagian di kalangan anggota yang suka bertanya atau melibatkan diri dengan perkara yang pelik-pelik. Nabi s.a.w bersabda yang bermaksud, “Biarkan apa yang aku tinggalkan untuk kamu semua, karena sesungguhnya orang-orang sebelum binasa karena banyak bertanya, dan menentang Nabi mereka. Apa yang aku larang untuk kamu maka hendaklah kamu menjauhinya, dan apa yang aku perintahkan kepada kamu maka hendaklah kalian mengerjakannya sebaik mungkin.” (Hadis Riwayat Bukhari Muslim)
q. Amalan mengejek (Namimah). Namimah bermaksud mengejek apa saja yang tidak disukai oleh diri atau kumpulannya terhadap pihak lain sama ada secara melaporkan kepada orang lain atau yang dilaporkan oleh pihak ketiga melalui perkataan, tulisan, isyarat dan sebagainya. Firman Allah s.w.t dalam al-Quran surah Al-Qalam 11
”Yang suka mencaci, lagi Yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai), -

Oleh yang demikian, dalam ajaran Islam, seorang yang tidak menjaga lidahnya iaitu berkata-kata tanpa memikirkan akibat buruk dari kata-katanya boleh menjerumuskannya masuk ke dalam neraka seperti kata-kata yang membawa kukur seperti menghina Allah dan para nabi. Ajaran Islam mernhendaki hubungan sesama manusia terutama saudara Islam itu terselamat daripada segala penganiayaan sama ada berbentuk perbuatan atau perkataan. Orang Islam yang lebih utama ialah mereka yang memelihara lidah dan tangannya.Diriwayatkan oleh Abu Musa al-Asy’ari bahawa Rasulullah bersabda yang bermaksud, “ Wahai Rasulullah! Orang muslimin yang bagaimanakah yang paling utama?” Nabi menjawab: “Orang yang orang-orang Islam yang lain selamat dari lidah dan tangannya.”.

Dari perspektif ajaran Islam, percakapan yang baik adalah percakapan atau perbualan yang membawa kepada mengingat Allah, menyeru kepada kebaikan dan mencegah daripada kemungkaran.Oleh itu, umat Islam perlu memelihara lidahnya dari melakukan perkara yang dilarang oleh ajaran Islam. Jalan selamat dalam memelihara lidah adalah membanyakkan membaca al-Quran, berzikir dan mempelajari ilmu. Dengan itu, lidah akan mengangkat seseorang itu menjadi mulia dan membawa kejayaan kepada tuannya apabila digunakan pada jalan yang betul dan benar.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .