Wednesday, April 7, 2010

FAKTOR KEJAYAAN DALAM PERJUANGAN KETENTERAAN

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Perlu diakui bahawa perjuangan itu tentunya menghadapi pelbagai cabaran dan halangan. Dalam konteks ketenteraan penyelesaian boleh dibuat menerusi cara aman dan cara kekerasan. Cara kekerasan bermaksud peperangan dan natijah dari peperangan adalah kalah atau menang. Apakah faktor yang mendorong ke arah kemenangan? Dalam aspek ini Allah SWT telah memberikan garis panduan bagi mencapai kemenangan dalam perjuangan. Firman Allah yang bermaksud,

“ Katakanlah (Wahai Muhammad): "Inilah jalanku, Aku dan orang-orang Yang menurutku, menyeru manusia umumnya kepada ugama Allah Dengan berdasarkan keterangan dan Bukti Yang jelas nyata. dan Aku menegaskan: Maha suci Allah (dari Segala iktikad dan perbuatan syirik); dan bukanlah Aku dari golongan Yang mempersekutukan Allah Dengan sesuatu Yang lain."


Mengikut Sayyid al-Qutb dalam tafsir fi zilalil quran (2000) menjelaskan dari ayat tersebut terdapat tiga unsur yang menjadi asas dalam perjuangan iaitu dasar atau tujuan yang jelas, kepimpinan dan pengikut yang menjadi pendukung perjuangan.
a. Dasar atau tujuan yang jelas. Dasar dan tujuan menjadi faktor dalam menjamin kejayaan dan kelangsungan wujud manusia dan kemanusiaan. Oleh yang demikian yang menjadi teras kepada dasar dan kejayaan tersebut adalah akidah Islamiah. Dengan akidah Islamiah ini manusia dapat melaksanakan amanah yang diberikan dan seterusnya mendapat kejayaan.
b. Pemimpin. Pemimpin adalah individu yang penting dalam membimbing sesebuah masyarakat atau kumpulan. Pemimpin yang layak memimpin umat ke arah kejayaan, ialah pemimpin yang lahir di kalangan umat Islam serta yang tidak putus hubungannya dengan Allah dalam setiap tindak tanduk pimpinannya.
c. Pengikut. Pengikut atau pendukung kepada pimpinan ke arah mencapai kejayaan adalah terdiri dari pengikut yang setia dalam setiap ruang dan tempat. Dalam usaha mencapai kejayaan yang diredai Allah pengikut atau pendukung kepada kepimpinan adalah individu yang mempunyai kekuatan akidah dan juga adalah manusia yang mempunyai nilai peribadi yang mulia, sanggup berjuang dan mempunyai kesabaran yang tinggi. Ini sperti yang telah difirmankan oleh Allah yang bermaksud,

“Wahai Nabi rangsanglah orang-orang Yang beriman itu untuk berperang. jika ada di antara kamu dua puluh Yang sabar, nescaya mereka dapat menewaskan dua ratus orang (dari pihak musuh Yang kafir itu); dan jika ada di antara kamu seratus orang, nescaya mereka dapat menewaskan seribu orang dari golongan Yang kafir, disebabkan mereka (yang kafir itu) orang-orang Yang tidak mengerti”.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .