Monday, April 26, 2010

MENGENALI INDIVIDU SUKAR DALAM BERDAKWAH

Mejar Burhanuddin Abdul Jalal

Dalam melaksanalkan usaha-usaha dakwah, para pendakwah kemungkinan berhadapan dengan 'sekelompok individu sukar',yang tegar atau payah untuk didakwahi atau golongan yang sukar didekati. Dalam sebuah buku yang ditulis oleh Dr.Rick Brinkman dan Dr. Rick Kirchner (1985) dalam buku yang berjudul, “Dealing with people you can’t stand; How to bring out the best in people at their worst’ telah menyebutkan 10 kategori yang disebut individu sukar iaitu:
pada umumnya termasuk dalam kategori ‘individu yang sukar’ seperti yang disebut
i. ‘Kereta kebal’ (the tank) – Jenis orang yang suka berkonfrontasi, suka menyalahkan orang lain, panas baran dan suka mendesak serta agresif sifatnya.
ii. ‘Penembak curi’ (the sniper) – Jenis orang yang suka memberi komen dan kritikan yang kurang sopan, sindiran tajam, jelingan yang menyakitkan hati dan melihat orang lain dengan kebodohan melampau.
iii. ‘Bom tangan’ (the granade) – Jenis orang yang cepat melenting, suka menggembar-gemburkan dan merapu perkara-perkara yang tidak menentu dan tidak fokus serta sering tersasar daripada topik sebenar apa yang perkatakan.
iv. “Diri serba tahu’ (the know it all) –Jenis orang yang jarang melihat dirinya ada keraguan, dia merasakan dirinya telah tahu segala-galanya. Memiliki sifat toleransi yang rendah untuk diperbetulkan dan suka kepada percanggahan pendapat. Jika sesuatu yang buruk berlaku, orang kita akan berkata yang sama, bagaimana untuk menyalahkan orang lain.
v. “Fikir diri sudah serba tahu’ (the think they know it all)- Jenis orang seperti ini alah yang tidak akan membodohkan semua orang pada setiap masa, tetapi mampu membodohkan sesetengah orang pada masa-masa tertentu. Supaya dengan harapan dapat untuk mendapat perhatian ramai pihak.
vi. ‘Semua ya’ (the yes person) – Jenis orang yang usahanya untuk menyenangkan semu orang dan mengelakkan konfrontasi, tetapi orang jenis ini tidak berfikir dahulu sebelum menyatakan ‘ya’ pada orang lain. Akhirnya berlaku juga konfrontasi. Selalu bertindak kepada permintaan akhir dengan melupakan komitmen yang terpenting. Memberi terlalu banyak tanggungjawab kepada orang lain hinggakan tiada untuk diri sendiri. Akhirnya orang lain sakit hati.
vii. ‘Kebarangkalian’ (the maybe person) - Jenis orang yang suka menangguhkan keputusan ketika kata putus hendak dilaksanakan kerana berharapan pilihan yang terbaik akan muncul dengan sendurinya. Malangnya apabila tiba masanya, keadaan telah suntuk, akhirnya ia terpaksa membuat apa jua keputusan yang terlintas di fikiran.
viii. “Buta harap’ (the nothing person) – Jenis orang yang tidak mempunyai kata-kata, tidak ada tindakan susulan sebagai maklum balas. Tidak ada apa-apa yang boleh diharapkan dari orang seperti ini.
ix. ‘Semuanya tidak’ (the no person) – Jenis orang seperti ini lebuh bahaya dari peluru yang laju. Semua orang lain lakukan tidak bagus dan tidak betul. Dipengaruhi keinginan untuk melakukan sesuatu dengan tepat dan sempurna tanpa melakukan kesilapan (perfectoholic).
x. ‘Merengek’ (the winner) –Jenis orang yang sentiasa merasakan seperti tiada harapan. Suka merungut dan menyalahkan orang takdir. Mereka bijak melibatkan kita dengan masalah mereka dan jika kita terlibat dengan masalah mereka rengekan mereka akan bertambah kuat.

Oleh yang demikian para pendakwah umumnya perlu dibekalkan dengan persiapan yang rapi dan teknik yang mencukupi agar dakwah yang disampaikan itu berkesan dan dapat diterima oleh golongan sasaran atau kelompok yang dikategorikan dalam kumpulan individu sukar yang dimaksudkan.

No comments:

LAHIRKAN RAMAI CENDEKIAWAN MUSLIM HADAPI PERANG PEMIKIRAN

Arikel yang telah disiarkan dalam Ruangan Agama BERITA HARIAN - 28 Januari 2024 (Ahad). Selamat membaca .